Sýry jsou kalorické a nezdravé, ale nedá se to říct o všech

Tak jako téměř všechny mléčné výrobky, jsou i sýry jednou zdravé a jindy zase bychom je neměli jíst. Pravda bude někde uprostřed. Navíc i u sýrů platí, že se to s nimi nemusíme přehánět. Protože sýry, to není jen potřebný vápník, ale i nezdravé tuky, konzervanty a někdy v nich chybí dokonce i mléko!

Mléčné výrobky a sýry

Mléčné výrobky, tedy i sýry, se pravidelně ocitají na černé listině. Ne protože bychom je neměli jíst, ale proto, že je třeba, dát si pozor na druh, po jakém sáhneme. V nejnovější studii publikované v European Journal of Nutrition zkoumající přes 200 tisíc lidí vysvitla zajímavá skutečnost. Na vápník bohaté jídlo snižuje riziko srdečních chorob. Konkrétně sýry znamenají o 14% menší riziko infarktu a mozkové mrtvice o 10%. Dobrou službu dělá vápník, protože brání tuku usazovat se uvnitř těla. Také zvyšuje hladinu "dobrého" cholesterolu a redukuje riziko sraženin v arteriích.

Kolik sýru jíst?

Podle závěrů vědců na to stačí sníst už 40 gramů sýra každý den. To je minimum, ale zároveň i maximum. Neměl by to být však problém, protože většina sýrů je vydatná a sytá. Kromě toho jsou dobré i na linii pro nízký glykemický index.

Brynza

Brynza s famózní chutí a je mimořádně zdravá. Sto gramů má až 650-700 miligramů vápníku. Ale i mnoho tuku. Letní 40% v sušině a 252 kcal / 100 gramů, zimní až 50% a 306 kcal / 100 gramů. Proto u ní raději 40 gramové množství za den určitě nepřekračujte!

Balkánský sýr

Určitě ho znáte zejména v kombinaci se salátem a určitě jím nic nezkazíte. Pozor ale, má 40% až 45% tuku. Pokud držíte linii, doporučují se sýry pod 40% tuku. V 100 gramech balkánského sýra se najdete 233 kcal.

Čedar

Tento anglický sýr je typický svou žlutou barvou a výraznou chutí. 100 gramů má 45 až 48% tuku a až 396 kalorií, proto s ním opatrně. Jeden plátek za den musí stačit.

Eidam

... je z těch lehčích sýrů, ale jen na tuky. 100 gramů má 40% tuku, ale ve stejném množství si dopřejete současně i 329 kalorií. A ať vás ani nenapadne ho smažit. Jedna čtvrtkilová porce má přes 1000 kalorií. Přičemž celodenní kalorický příjem průměrné štíhlé ženy po pětatřiceti letech by měl být kolem 1300 kalorií.

Ementál

Se 45% tuku a 386 kcal patří k sýrům, jejichž množství si pro linii i srdíčko určitě vyplatí hlídat. Výborně se hodí k chutnému zeleninovému, ale i ovocnému salátu.

Parmezán

Nastrouhaný nebo hobliny chutnají mimořádně dobře v salátu nebo na těstovinách. 40 gramové omezení platí i v tomto případě. Sto gramů parmezánu má 45% tuku a 376 kalorií.

Tavený sýr

Tak ten je úplná pohroma. Ty s obsahem tuku 40-50% obsahují asi 230 kcal na 100 gramů, což nezní na první pohled špatně, ale připravují se zcela jiným způsobem než kvalitní sýry. Tímto procesem přijdou o většinu vitamínů a minerálů, žloutnou díky nezdravé tavící soli, fosfátu sodnému a éčkům. To vše obsahují, jen aby vůbec chutnaly. Navíc z tuků tvoří nasycené mastné kyseliny, které nepotřebujete.

Mozzarela

Má 45% tuku a 280 kalorií ve sto gramech. Oproti jiným sýrům je výrazně méně slaná, což mimořádně prospívá nejen srdci, ale i ledvinám.

Camembert

Je také z těch dietnějších, ačkoli nepřijdete o zdravé tuky. Při 45 až 50% obsahu tuku vás obohatí o 291 kalorií, takže směle si k němu můžete dopřát i vínko. Ale pozor, s mírou!

Cottage

Nejlehčí hrdina! Je velmi chutný a přitom neuvěřitelně light. Tento sýr s 20% obsahem tuku má jen 98 kcal a jen 4,2 gramu tuku na 100 gramů. Tohoto si můžete dopřát klidně víc, tělo si všímá pouze jeho přínosů.


Mohlo by vás také zajímat