Test na sezónní depresi

Netoužíte po sexu, chcete jen spát a jíst? Možná je to sezónní deprese. Když končí léto, světla a tepla ubývá a na mnohé duše začíná padat podzimní melancholie. Letmo se dotkne každého z nás.  Někoho chytí smutek a špatná nálada speciálně v podzimním období.  Některým lidem však změna ročního období způsobuje něco vážnějšího - sezonní depresi (syndrom SAD). Otestujte se, zda patříte mezi ně.

1.Cítite smutek?
Dva nejčastější příznaky deprese jsou pocity smutku a beznaděje. Člověk ztrácí zájem o jinak příjemné činnosti-setkávání se s přáteli, návštěvy blízkých, společenské akce. Pokud trvá dva týdny a více, ale pouze během podzimu a zimy, je to znak sezónní deprese.

2. Jste ospalí a únavení?
Lidé s náběhem na depresi mají sklon pociťovat během podzimu a zimy mnohem větší potřebu spánku než jindy. To však neznamená, že se ráno cítí odpočatí. Pocit ospalosti je pronásleduje celý den.

3. Býváte podráždění?
Hněv a podrážděnost jsou často přehlížené příznaky. Člověka se sezónní depresí dokáží vytočit i maličkosti. Dokonce častěji, než pacienta s trvalou depresí.

4. Máte zvýšenou chuť k jídlu?
Podobně jako při depresi obecně, mohou lidé s její sezónní formou cítit zvýšenou chuť k jídlu. Šedesát pět procent z nich přiznává, že v zimě bývají hladovější než během zbytku roku. Může to být biologická odpověď na sezónní pokles serotoninu, který je zodpovědný za dobrou náladu a pomáhá zvládat pocit hladu.

5. Chybějí vám cukry?
Jedním z důvodů, proč lidé se sezónní depresí přibírají v chladných měsících na váze, je to, že mají neodolatelnou chuť na chléb a těstoviny. Takovou zkušenost má až sedm z deseti lidí s SAD.

6. Těžko se soustředíte?
Deprese má vliv na celou řadu duševních procesů, včetně koncentrace, schopnosti mluvit a paměti. Takoví lidé se snadno nechají rozptýlit, hůře se učí a zapomínají i jména přátel.

7. Ztrácíte zájem o sex?
Postiženému sezónní depresí jsou postelové radovánky ukradené. Chce se mu jen spát a spát.

Léčba
Léčba sezónní afektivní poruchy spočívá v první řadě ve zvýšení množství světla, kterému je člověk vystaven. Neboť právě jeho ubývání po létě je zodpovědné za toto onemocnění. Při lehčích formách se doporučuje fototerapie-opakované vystavení intenzivnímu světlu pomocí speciální lampy, účinný bývá i sport. Při těžších formách lékaři mohou předepsat antidepresiva.