Trénink může spustit střevní onemocnění

Sportem ku zdraví vždy nemusí být pravda. Někdy také sportujeme o zdraví. Zvlášť když se snažíme přepínat a mít vysportovanou postavu ze dne na den. Navíc často zapomínáme na to, že nejsme úplně zdraví. Pokud například trpíte chronickým onemocněním střev, musíte cvičit opatrně a s jistým omezením.

Zdravé hranice
Určitě si při tréninku dávejte zdravé hranice. Přílišná námaha může způsobit akutní a chronické střevní problémy. Která onemocnění potřebují snadnější pohyb. Střeva vám za těžký trénink nebudou vůbev vděčná.

Trénink dávkujte opatrně
Vědci prozkoumali stávající výzkumy ohledně nadměrného cvičení. Své závěry publikovali v časopise alimentární Pharmacology & Therapeutics. Vyplývá z nich, že cvičení nemusí vždy vést k pevnějšímu zdraví a i při cvičení si je třeba umět určit pevné hranice. Proporcionálně s vyšší intenzitou a trváním cvičení dochází ke zvýšenému riziku poškození střev, jakož i ke zhoršení střevních funkcí.

Poškození střevních buněk
K poškození dochází konkrétně na úrovni střevních buněk. Střevo kvůli nim už nedokáže těsnit tak dobře jako dříve. Tím se dostávají nebezpečné endotoxiny do krevního oběhu. Ty by měly být za normálních okolností přítomny pouze ve střevě a zůstat izolované od okolního prostředí. Vědci pro tento jev vynalezli už i pojmenování. Je jím gastrointestinální syndrom vyvolaný cvičením. Mohou ho doprovázet akutní a chronické zdravotní komplikace. Prahovou hodnotu představují dvě hodiny cvičení při šedesáti procentech maximální rychlosti spotřeby kyslíku. Tuto hodnotu dokáží jednotlivcům stanovit sportovní lékaři.

Intenzivní trénink
Ke střevním komplikacím může dopomoci i běh a cvičení ve vyšších teplotách. Podle odborníků by měly méně intenzivní trénink určitě zvolit lidé se zánětlivým onemocněním střev a se syndromem dráždivého střeva. Přizpůsobit si zátěž by měl ale každý, kdo cítí, že má během nebo po cvičení jakékoliv střevní problémy.


Mohlo by vás také zajímat