Vaříme s dětmi nejen o Vánocích

Vybaví se vám ještě ta vůně, která se linula bytem, když maminka vařila a pekla? A dovolila vám, abyste ji pomohli? To bylo super, když jste mohli míchat, válet a tvořit z těsta. A co teprve, když maminka dala péct vámi ručně zhotovený koláč! Mnohé z nás tato vzpomínka zahřeje u srdce a vrátí zpět do bezstarostného dětství.

Vaříme s dětmi nejen o Vánocích

Mami, můžu ti pomáhat?
Tuto otázku zná snad každá máma. A každá máma také ví, že toto pomáhání při vaření může znamenat i hodně stresu. Jednou přistane těsto na zemi, jindy se vylije láhev oleje všude okolo, nebo suroviny pro přípravu jídla skončí více na oděvu našich nejmenších než v hrncích. Děti si velmi rády hrají na písku a pečou koláče. I v kuchyni by mohly využít své dovednosti a vyřádit svou touhu po bádání, kdyby to rodiče dovolili. Většině z nich se však poštěstí jen každoroční vykrajování perníčků v čase Vánoc. Takové pečení však také mnohokrát končí totálně znečištěnou kuchyní a nervózními rodiči. V současné době chybí v rodinách, bohužel, čas a mnohdy i chuť na společné vaření a jedení. Je škoda, že mnoho dětí například nezná špenát v originálním stavu, nebo těsto znají jen jako polotovar - koupené, zabalené v krabičce. A přitom děti vaří a pečou velmi rády, nejraději jsou, když mohou tak "opravdově" pomáhat. V následujících řádcích vám poskytneme pár tipů, aby se společné vaření nekončilo chaosem, ale ve stejné míře přinášelo radost oběma stranám - rodičům (většinou maminkám) i dětem.

Kdo vaří společně s dětmi, může dosáhnout tři věci
V kuchyni získají děti pocit jistoty a odpočinek od každodenního stresu. Přitom se učí zacházet s kuchyňskými potřebami a nástroji, čímž rozvíjejí svou motoriku a samostatnost. A netřeba zapomínat i na "efekt zdravého jídla". Potraviny nejen ochutnávat, ale i vybírat, kupovat a zpracovávat vede také k vědomému zacházení s jídlem.

Zdravá škola vaření
Mnozí rodiče jsou už zoufalí z pokusů nadchnout své dítě pro zdravé a výživné jídlo obohacené vitamíny. Slovo "zdravé" působí na děti v souvislosti s jídlem jako odpuzující magnet. Jen málo dětí je náchylných vyzkoušet nová jídla. Za tím se však neskrývá ani tak chuťové odmítání, ale spíše nezájem. Pokud připravují děti jídlo společně s rodiči, automaticky u nich roste i zájem o nová jídla. Děti se snadněji nadchnou a své dělá i zvědavost. Žádné z dětí neodolá přirozené touze ochutnávat při vaření - ať už je to trošku náplně, nebo kousek právě očištěné nakrájené mrkve. Hrdost motivuje děti vlastně vyrobené jídlo ochutnat. Díky vaření si tedy nejen rozšiřují svůj kulinářský horizont, ale rozvíjejí zcela jiný vztah k jídlu a stravování.

Kdy vařit s dětmi?
Vaření je oslava pro naše smysly - zrak, hmat, čich a samozřejmě chuť. Tento čas požitkářství si však musíme při přípravě jídel dopředu naplánovat. Pokud jsme ve stresu nebo časové tísni, vaření s dětmi bychom měli raději přesunout na klidnější dny. Tehdy snadněji snášíme i menší katastrofy, které k takovémuto společnému vaření prostě patří. Pokuste se takovou společnou činnost naplánovat pravidelně. Doporučují se klidnější dny, například víkendy.

Vaření s dětmi: Hra a rituál
Každý z nás zná to známé přísloví: "Ohýbej mě mamko, pokud jsem já Janko ..." Obzvlášť to platí pro vaření a jedení. Důležité je začít s dětmi vařit včas a dělat to pravidelně. Udělejme z těchto činností pro děti rituál. K těmto rituálům může patřit i společná příprava jídel. Zábavné jsou přitom básně, melodie a pohybové kreace, které svou obrazností a hravostí osloví děti do čtyř let. Dvojitou radost budou mít děti například z pečení koláčů, když si budou přitom zpívat: "Jedna druhé řekla, když koláče pekla ..." Pokud ale takovým rituálem nepřiučíte děti odmalička, budeme to mít později těžší. S "Jedna druhé řekla ..." můžeme vyvolat u šestiletého dítěte myšlenku "Máma, táta žertuje!" a na tváři úsměv a postaráme se tak o téměř okamžitý návrat dítěte k televizoru. Vždyť to známe i z jiných oblastí. Ať už je to ukládání dětí ke spánku, nebo čištění zoubků. Pomůže jen pravidelný, mnohokrát opakovaný nacvičený rituál - dokud se nezautomatizuje, nestane se zvykem.

Od jakého věku mohou děti pomáhat při vaření?
Možná budete překvapeni, ale odborníci (dětští pedagogové) jsou toho názoru, že dítě se má seznamovat s kuchyní a vařením od 12. měsíce svého věku. Samozřejmě, jedním dechem dodávají, že je třeba přitom přihlížet k individuálnímu vývinu každého dítěte a rodiče musí vždy pečlivě zvážit, do jaké míry mohou dětem důvěřovat a co jim v kuchyni dovolí, a co už ne. Zde jsou jednotlivé záchytné body:
12. měsíc - Zásuvky a skříňky v kuchyni přitahují naše nejmenší neskutečnou magickou silou. Zařiďte spodní zásuvku nebo dosažitelnou jednu skříňku pro vaše dítě. Vložte do nich bezpečné předměty jako například plastové nádoby, prkénka, trychtýře apod. Tak získá dítě své první zkušenosti s kuchyní.
18. měsíc - Nyní začíná vaše dítě "vařit". Dejte mu například ovesné vločky, rozinky, na kousky nakrájené ovoce, aby to mohlo v misce vařečkou promíchat. Pokud smíte z jídla ochutnat, není třeba šetřit chválou, můžete přitom zahrát i malé divadélko, kdy si pohladíme břicho a utřete rukou ústa, jakoby jste nic lepšího v životě nejedli.
2 roky - Mezitím může dítě už v kuchyni skutečně "pomáhat": hníst těsto, obložit chléb nebo pizzu, vykrajovat koláčky z těsta nebo míchat různé přísady v misce. Pokud je to možné, nechte dítě co možná nejvíce dělat samo.
3 roky - Děti mohou tupým nožem čistit brambory. Mohou vyzkoušet dokonce i škrabku na brambory. Dále mohou pomáhat při přípravě ovoce a zeleniny, trhat salát, loupat hrách atd.. Podle odborníků bychom měli od tohoto věku zvykat děti jíst příborovým nožem a postupně je seznámit i s ostrým nožem. Je potřeba přitom ukázat dětem, která část je na noži ostrá. A pod dohledem dospělého mohou děti krájet měkké ovoce nebo zeleninu.
4 roky - Snídaně je prvním jídlem, které mohou děti v tomto věku připravit samy - s výjimkou vroucí vody na čaj, kávu nebo vajíčka. Zaměstnejte své dítě jako "nosiče" - ať vám přinese určité množství ingrediencí, například dvě rajčata, pět brambor apod..
5 let - Vaše dítě touží už vařit na sporáku. Může se pokusit o první omeletu nebo krupicovou kaši či puding. Při práci s pánví používejte minimum oleje, aby nevyprskl a nespálil dítě. Pokud pomůžete dítěti s dresinkem, zvládne už i přípravu salátu.
6 let - Jakmile se dítě ve škole naučí číst a počítat, i v kuchyni se mu otevírá nový svět. Odteď může například vážit mouku a cukr. Nechte dítě postupně dělat menší nákupy. Sbírejte jednoduché recepty, podle kterých může dítě samo připravit různá jídla.

Jak mohou děti pomáhat?

  • Nákupy, příprava jídla a úklid po skončení vaření poskytují mnoho možností, jak se mohou děti na nich podílet. Zde je pár návrhů:
  • Vyložit tašku s nákupem
  • Umýt ovoce a zeleninu
  • Neservírovat ovoce na talíř a vložit zeleninu do hrnce
  • Připravit ovocný salát s pomocí příborového nože (větší děti i ostrého nože) - nejvhodnější je začít s banány
  • Natřít chléb
  • Míchat müsli
  • Míchat omáčky a tvarohová jídla
  • Mísit těsto a vykrajovat koláčky
  • Obložit pizzu nebo koláč
  • Obalovat řízky v trojobalu
  • Prostřít a ozdobit stůl
  • Uklidit ze stolu

Toto nemám rád!
Co se týče jídla, mívají rodiče a děti často různé názory. Žádné dítě nebude s nadšením pomáhat při přípravě nenáviděných jater. Ke společnému vaření patří i to, že spolu s dětmi vyhledáváme recepty a plánujeme, co budeme vařit. Namísto protivné chuti dětem najděme raději kompromis. Zdravá a ty méně zdravá jídla by měla být na jídelníčku zastoupena ve stejné míře. Tak může být například zdravá zeleninová polévka "přislazená" dezertem, který bude následovat po ní. Jednou z možností, jak prolomit špatné stravovací návyky u dětí, jsou rodinné recepty. Skrývá se za nimi tradice a často i zajímavé příběhy. Pokud rodiče náruživě vyprávějí o rodinném jídle a na servírují k tomu zajímavé vzpomínky z dětství, vyzkouší děti jídlo pravděpodobně s radostí.

Kuchyň - nebezpečné místo pro děti?!
Pro děti je kuchyně dobrodružným místem na hraní. Vlastní hračky rychle ztrácejí na atraktivitě, když dítě může v kuchyni objevovat stále něco nového. A pokud ho sem přiláká vůně pečených koláčků, nic není před ním jisté. Děti fascinovaně sahají po varných deskách, které jsou červené, nebo do vařící vody v hrnci - neznají žádné nebezpečí. Nicméně i jeden šálek kávy dokáže tak popálit dětskou pokožku, že zůstanou stopy na celý život. Kolik nebezpečí máme tedy dětem dopřát? Dítě nebude nikdy vědět, co znamená "horký", dokud jednou nechytí něco velmi teplého. Nepochopí, co je to bolest, pokud si ještě samo neublížilo. Modřiny, malé odřeniny a boule tedy patří k dětskému vývinu. Takové procesy učení pomáhají dětem umět později zhodnotit míru nebezpečí a zacházet s ním. Kromě toho (paradoxně) přehnaně chráněné, od každého nebezpečí odtahované dítě je zranitelnější a citlivější než jeho kamarádi. Není třeba tedy děti chovat jako v bavlnce, ale dospělí by mu měli vytvořit takové prostředí, kde se dítě může rozvíjet a nehrozí přitom vážné nebezpečí. Neboť přestože děti potřebují "zkušenosti s bolestí", k vážným zraněním by v žádném případě nemělo dojít. Jsou přístroje v kuchyni, které musí pro děti zůstat tabu! Zakázat dětem sahat na sporák a troubu dětem velmi nezabírá. Děti musí vědět a zažít, proč je něco zakázáno. K ujasnění jeden příklad: Matka říká svému dítěti: "Nechci, aby si se chytal trouby. Je tak horká, že by sis mohl popálit prsty. "Pak vezme ruku svého dítěte do své a vede ji zcela opatrně do blízkosti trouby a vysvětluje:" Vidíš, už tady je to velmi teplé. Čím blíže k troubě půjdeš, tím je to žhavější až by tě to bolelo. "A aby přiblížila možnou bolest, dodává:" Pamatuješ, jak sis včera bouchl kolínko? Pokud by sis popálil prsty na troubě, bolelo by to mnohem více. "Teď si dítě spojí se zákazem vlastní zkušenost (pocit tepla, případně nebezpečí) a vzpomínkut (bouchnué kolínko), které mu pomohou pochopit příkaz matky.

Před vařením
• Před vařením bychom si měli určit termín: Kdy je kuchyň volná? Nemá dítě něco jiného v plánu?
• K přípravám na vaření patří i vytažení másla z chladničky, jakož i nákup surovin potřebných k vaření. Už do těchto činností vtáhněte i dítě.
• Před vařením si připravte společně všechny suroviny a přístroje. Nejlepší je zopakovat si s dětmi, co už o jednotlivých přístrojích vědí. Do této části patří i kladení otázek a jejich zodpovězení.
• Před vařením je třeba si umýt ruce.
• Malí kuchaři mají určitě na takovou příležitost zástěrku. Pokud ne, postačí i starší tričko, které chrání před zašpiněním.
• Dlouhé vlasy musíme svázat gumičkou.
• Společné vaření začínejte čtením receptu. Pro školní děti je to dobrá škola čtení.

Během vaření
• Pozor! Při vaření číhá na dítě i vás nebezpečí. Když dítě poprvé krájí ostrým nožem, musíte dávat přitom na něj velký pozor. Důležité je používat při tom podložku, která neklouže. Děti by se měly učit vždy krájet směrem od těla.
• Nenechte děti pracovat samy s elektrickými spotřebiči. Třeba vždy vytáhnout kabel ze zásuvky předtím, než začneme například naplňovat kuchyňský robot. I při výměně vidlic do mixéru ho musíme nejdříve odpojit od elektrického proudu.
• Děti nenechávejte nikdy bez dozoru v kuchyni. I tak byste je ale měli podrobně informovat o všech potenciálních zdrojích nebezpečí. Musí vědět, že plotny i po vypnutí ještě zůstávají horké a že teplo se šíří z trouby i do okolí..
• Pokud hrozí nebezpečí, že se něco zničí (například při šlehání bílků se váš drobeček příliš rozhání vařečkou, ale přitom vám chce velmi pomáhat), není správné ho pohánět nebo mu dokonce nadávat. Rozumnější řešení bude, když oddělíte trochu suroviny a necháte ho, ať se snaží. Výsledek jeho práce je pak možné prohlásit za speciální autorský exemplář. Když už jste dovolili, aby vám malý pomocník stál po boku, zapomeňte na shon, radujte se z jeho trpělivosti a hlavně - pochvalte jej!
• Na začátek se doporučuje držet se receptu krok za krokem. Později můžete začít experimentovat - ochucovat bylinkami, vyzkoušet jiný druh zeleniny atd..
• Pokud trvají přípravy déle než uvádějí knihy, neznepokojujte se. Cvičením a zkušeností bude vaše dítě rychlejší, lépe a společně najdete ten správný rytmus.
• V zásadě platí, že společné vaření má přinést radost a zábavu!

Po skončení vaření
• Kuchyně se po společném vaření s dětmi pravděpodobně podobá bojišti. Děti musíme učit, že k vaření patří i úklid, ačkoli není tak zábavný. Nejprve je třeba uklidit kuchyni "v hrubém" - tj. odhodit odpadky a namočit špinavé hrnce. Po jídle může dítě pomáhat umývat a utírat nádobí.
• S nadšením budou ale děti prostírat stůl. Vysvětlete dětem, jak správně uložit talíře a příbory. Pokud zůstalo trochu času, mohou dekorovat stůl např. ubrousky, kvítky apod.
• A pak už jen "Dobrou chuť!"

Autor: Martina Dvořáková