Velikonoce začínají velkými nákupy a končí žaludečními problémy

Velikonoční svátky jsou nejen symbolem jara, ale pro mnohé také hodování, zábavy a odpočinku. Abyste si je vychutnali naplno, musíte myslet především na své zdraví. Stačí pár obměn v jídelníčku a žaludeční krize je zažehnána. Začněte na to myslet už při nakupování dobrot, které nesmí na svátečním stole chybět.

Nákupy před svátky
Velikonoce je už přede dveřmi, a my si postupně začínáme chystat zásoby. Ve většině domácností najdeme během svátků jara na stole typickou uzenou šunku, plněná vajíčka, klobásky, cukroví, studené mísy a samozřejmě alkohol. Všechny uzené potraviny obsahují množství soli, živočišných nasycených tuků, dusičnanů a zdraví nepříliš prospěšných látek. O to hůře to na nás působí, když na takovou stravu není tělo po postní době vůbec připravené. Odborníci radí, důležité je i množství!

Nezpůsobte svému tělu šok
Pokud jste během půstu jedli zejména brambory, zelí, či zeleninu, tak se očistil trávicí trakt a tělo se připravilo na hodování. Neznamená to však, že je třeba sníst všechno, co je na stole a v rekordně krátkém čase. Může to skončit nevolností, zvracením, i průjmem. Tyto těžší potraviny typické pro sváteční období by se měly konzumovat jen symbolicky, a hlavně v malém množství. Lidé s onemocněním žaludku, žlučníku a s celkovými zažívacími potížemi by je neměli jíst vůbec. Často snězení těchto dobrot je začátkem cesty na chirurgickou ambulanci a hospitalizaci v nemocnici během svátků. Takové případy jsou stále častější, proto bychom se měli vyhnout konzumaci potravin, které nám škodí. Náš žaludek svátky nezná, a proto nám bude špatně i tak. Představa trávení volna v nemocnici nám určitě na pozitivní náladě nepřidá.

V hlavní roli vajíčko
Co kdybychom letos zkusili obměnit svůj klasický sváteční stůl o zdravější varianty potravin? Některé typické velikonoční pokrmy se dají připravit i na zdravější způsob. Ideální příklad je vajíčko. Jeho všestranné využití a různé způsoby přípravy z něj dělají krále Velikonoc. Kromě toho, že malovaná vajíčka jsou jejich symbolem, jsou nesmírně chutná a bohatá na živiny. Zkuste si letos připravit plněná vejce se zdravějšími přísadami. Vajíčko symbolizuje pro křesťany příchod jara a života. Obsahuje sice větší množství cholesterolu, ale také se v něm nacházejí i dobře stravitelné bílkoviny, tuky s vysokým obsahem nenasycených kyselin, množství minerálů, vitamínů a stopových prvků. To vše je pro náš organismus velmi důležité. Proti střídmé konzumaci vajíček během Velikonoc nelze nic namítat. Platí zde to, co u ostatních prospěšných potravinách, všeho moc škodí. Velmi výhodné je vajíčko konzumovat spolu se zeleninou a ovocem, například s červenou řepou. Zelenina a ovoce totiž pomohou našemu organismu zpracovat cholesterol obsažený ve vajíčku, a tak je jednodušeji stravitelné.

Bez masa to nejde
Pokud patříte k milovníkům masa a výrobků z něj, nemusíte se jich vůbec vzdát. Vhodné je, vybírat si kvalitní netučné druhy vyrobené z čisté svaloviny, případně viditelný tuk odstranit. Měli byste dát přednost spíše bílému masu před tmavým a úpravě "na přírodno" před smažením a grilováním. Ideální chutě vykouzlíte například upečením s vašimi oblíbenými surovinami, nejlépe se zeleninou v troubě. Dochucovadla používejte s mírou - zdravější a chutnější je využít čerstvé bylinky, máslo, jogurt či sterilovanou šťávu z rajčat místo majonézy, tatarské omáčky nebo kečupu. Pokud si chcete dopřát větší porci masa, místo typické přílohy si k němu připravte hodně zeleniny. Nemusí to být studený salát, klidně si udělejte teplé varianty s čočkou nebo cizrnou . Kromě toho, že vás zasytí, nebude vám těžko.

Jak podpořit dobré trávení?
V jídelníčku by vám nemělo chybět dostatečné množství vlákniny, která napomáhá vyprazdňování (obsahuje ji celozrnné pečivo i speciální přípravky). Kromě toho, že díky ní se vám zlepší trávení, budete mít více času vychutnat si odpočinek bez nepříjemných trávicích problémů. Nutný je i dostatek čerstvé zeleniny a ovoce, který si můžete dopřát v podobě ovocné nebo zeleninové mísy. Kromě toho, že lahodí oku, určitě se vám vaše bříško poděkuje. K dobrému trávení přispívá i dodržování správného pitného režimu. Proto přijímejte více tekutin, zejména vody, minerálek a bylinných čajů a vyhýbejte se syceným nápojům, které obsahují zbytečně mnoho cukru. Slazené nápoje náš organismus vnímá jako potravinu, nikoli jako součást pitného režimu, proto zůstanete po nich více žízniví

Jak si dopřát sladké bez výčitek?
Důležité je kontrolovat si příjem sacharidů a tuků a dávat si pozor na krémové zákusky s margarínem. Namísto toho upřednostněte tvaroh, ovoce a čokoládu s vysokým obsahem kakaa. Nic se nestane, pokud si dopřejete sladké v malém množství, ale důležité je nepřehnat to. Ideální by bylo, připravit takové koláčky, které si nebudete muset odpírat. Zkuste proto letos udělat zdravé pamlsky, kterým nikdo z rodiny neodolá. Receptů najde na internetových stránkách spoustu. A pokud si vyberte nepečené zákusky třeba z tvarohu, určitě s tím nic nezkazíte. Jestli se vám ale nechce tvořit ani nepečené cukroví, dejte si na stůl sušené ovoce a oříšky. I tomu se vaše tělo potěší a ukojíte i svoji touho po sladkém.
 


Mohlo by vás také zajímat