Vitamín D proti rakovině i cukrovce

Vitamín D, čili kalciferol je tzv. nepravým vitamínem, z toho důvodu, že tělo si ho dokáže vyprodukovat samo, proto lze hovořit i o hormonu. Vitamín D se získává hlavně ze slunečního záření; v případě nedostatečného přijímání vitamínu D ze slunce, tělo si potřebuje vitamín D doplnit pomocí stravy. Proto v létě máme dostatek vitamínu D a zvláště v zimě musíme dbát na zvýšenou dávku tohoto vitamínu. Nachytejte bronz, nachytáte i vitamín D. 

Za normálních okolností se vitamín D tvoří v kůži působením slunečního záření
Postačí dvacet minut alespoň dvakrát za týden, vystavit pokožku slunci a doplníte si denní dávku tohoto zajímavého vitamin, přičemž, zásoba tohoto vitaminu vydrží až neuvěřitelné dva až čtyři měsíce. Přestože si organismus, při dostatečném působení slunečních paprsků na tělo, dokáže vyprodukovat vitamín D samo, neměli byste se na tento fakt spoléhat. Existují totiž faktory, které limitují využití slunečních paprsků pro produkci vitamínu D, mezi které nepochybně patří roční období, lokalita, část dne, smog či věk. Dávka slunečních paprsků v zimě není dostatečná na to, aby se v pokožce vyprodukovalo dostatek vitamínu D, a také lidé s tmavší pokožkou přijímají mnohem méně vitamínu D ze slunečních paprsků. Proto nepodceňujte vitamín D a nevyhýbejte se jídlům s podílem vitamínu D.

Ostatní zdroje vitamínu D
• Potraviny, pocházející z moře: sardinky, tuňák, úhoř, losos, treska, sleď a další mořské ryby
• Olej z rybích jater a rostlinné tuky
• Mléko, mléčné výrobky
• Maso, zejména telecí maso
• Vejce, hřiby, kvasnice
• Kakao, kokos, datle

Vitamín D nás provází celým životem
Vitamín D patří do skupiny vitamínů rozpustných v tucích a má v organismu nenahraditelnou funkci. Již během těhotenství se doporučuje doplnění vitamínu D z důvodu správného zabezpečení vývoje kostry plodu a předcházení nízké porodní váhy a v období kojení zvyšuje tvorbu mléka. Má potenciál regulovat více než 200 různých genů odpovědných za mnohé biologické procesy lidského organismu. Adekvátní příjem vitamínu D v dětství a pubertě se podílí na správném vývoji organismu, na vývoji kostí, chrupu a dokonce hormonální regulaci. Je velmi důležité přijímat dostatek vitamínu D během celého života, protože jen dostatek vitamínu D zajistí snazší zvládnutí některých onemocnění ve starším věku. Patří k nim známé řídnutí kostí, čili osteoporóza, deformace kostí a zubů. Vitamín D má také pozitivní účinky na centrální nervový systém, posiluje imunitní systém a prokazatelně působí antikarcinogenně. Zabraňuje alespoň částečnému dělení rakovinných buněk, především v případě prostaty, tlustého střeva, rakoviny kůže a prsu a vyvolává někdy i smrt rakovinných buněk. Je účinný i při léčbě onemocnění kůže, například psoriáze, stimuluje růst a rozvoj buněk pokožky. Poslední studie naznačují, že vitamín D může snížit riziko cukrovky 1. typu.