Vitaminy a enzymy v klíčkách, které si snadno vypěstujete doma

Klíčky, to je velmi zdravá alternativa zeleniny a luštěnin. Dají se koupit téměř v každém větším obchodě s potravinami, ale můžete si je i snadno připravit sami doma. Nejen výborně chutnají, ale také léčí a regenerují.

Vliv klíčků na náš organismus
Naklíčená semena jsou bohatým zdrojem minerálních látek, vitaminů, enzymů, stopových prvků a rostlinných bílkovin v koncentrované formě. Už po dvou hodinách klíčení se v semínku zvyšuje obsah vitaminů a balastních látek o 50% až 2OO%. V praxi to znamená, že když sníte lžíci naklíčených semen např. ředkvičky, zaplavíte své tělo množstvím prospěšných sloučenin, které byste jinak museli získat snědením přibližně 30 kusů dozrálých ředkviček. To už stojí za pozornost, co říkáte? S takovým vysokým obsahem vitamínů je jen logické, že klíčky mají léčivé a regenerační účinky. Uplatňují se při léčbě cukrovky, cévních onemocněních i poruchách metabolismu.

Něco o přípravě
Příprava klíčků je velmi jednoduchá. Semena propláchněte a zalijte vlažnou vodou. Po 12 hodinách vodu slijte, opět semena propláchněte a přemístěte je na sítko, aby odkapala. Přebytečná voda v této fázi klíčení podporuje vznik hnilobných a kvasných procesů. Pokud po uplynutí dané doby v nádobě nezůstala žádná voda, nalili jste jí málo a příště použijte větší množství. Okapaná semena přeložte zpět na misku a uschovejte je v temnu při pokojové teplotě. Klíčící semínka je třeba proplachovat minimálně dvakrát denně, dokud nebudou vhodná ke konzumaci. Když budou dostatečně dlouhá (po 2-6 dnů klíčení podle druhu semene), můžete je spotřebovat. Jsou jedlá i s kořínky a výhonky. Zbývající klíčky si uskladněte v ledničce pro budoucí použití. Nejvhodnější na úschovu jsou vakuové nádoby. Takto si doma můžete vytvořit vlastní biozahrádku, která bude vždy po ruce.

Konkrétně o semínkách
Na klíčení lze použít různé semena. Mezi nejpoužívanější se řadí čočka (doba klíčení 4 dny), fazole mungo (4 dny) a semínka ředkvičky (2-4 dny). Velmi oblíbená je i cizrna (3 dny), hrách (3-4 dny), oves (2-3 dny), ječmen (2-4 dny) a len (3 dny). Za delikatesu se považují dýňová (3 dny), sezamová (2 dny) a slunečnicová (2 dny) semínka. Klíčit je možné i semena hořčice (2-4 dny), kukuřice (3-4 dny), vojtěšky (4-5 dní), pohanky (2-3 dny), pšenice (3-4 dny), rýže (4 dny), sóji (4-6 dní) či řeřichy (4-5 dní). Hlavním pravidlem je používat nepoškozená a chemicky neošetřená semínka.

Tipy na konzumaci
Využití klíčků v kuchyni může být opravdu pestré, stačí jen popustit uzdu fantazii. Můžeme je přidávat do salátů, pomazánek, obilných kaší či jogurtů. Výborně chutnají i rozmixovaná v zeleninových či ovocných šťávách nebo dokonce v mléčných koktejlech. Pokud jimi posypete brambory, rýži nebo celé hlavní jídlo, bude to nejen zdravější, ale i lákavější pro oči. Některé hospodyňky dokonce používají klíčky jako koření pro jejich charakteristickou vůni. Pokud se rozhodnete vydat na cestu objevování nových chutí a vůní zdravého stravování, klíčky vás nezklamou. Svým obsahem a chutí obohatí nejen váš jídelníček, ale zejména váš imunitní systém.


Mohlo by vás také zajímat