Vitamíny skupiny B - vitamíny ovlivňující enzymatickou činnost buněk

Komplex vitamínů B se vyskytuje v potravinách zpravidla společně. Pro člověka má z této skupiny vitamínů význam vitamín B1, B2, B3, B6, B9, B12. Téměř všechny uvedené vitamíny mají vztah k látkové přeměně ve svalech. Ovlivňují metabolismus lipidů, glycidů a bílkovin. Při jeho nedostatku se vyskytuje nemoc beri - beri. Tyto látky se nacházejí v enzymatických systémech každé buňky.

Vitamín B1 (thiamin)
má podstatný význam při metabolismu glycidů. Působí jako koenzym při metabolismu sacharidů, tuků, aminokyselin a alkoholu. Jeho spotřeba závisí na výdeje energie a složení potravy. Zvýšený příjem tohoto vitamínu se vyžaduje těhotenství a ve vyšším věku. Zajímavé je i zjištění, že ze střeva se vitamín B vstřebává jen v omezeném množství a proto podávání vysokých dávek ústní formou (tablety) je neúčinné. Vyšší dávky lze aplikovat pouze injekčně. Nedostatek vitamínu B1 vyvolává poruchy nervové tkáně, srdce a trávicího ústrojí. Častými příznaky nedostatku tohoto vitamínu jsou závratě, únava, poruchy srdečního rytmu a podrážděnost. Mezi hlavní zdroje patří vepřové maso, játra, hrách, vejce, arašídy, ovesná kaše, těstoviny. Doporučená denní dávka je 12-1,5 mg pro zdravého dospělého člověka.

Vitamín B2 (riboflavin)
tento vitamín se nachází v mléce, zelenině, játrech, srdci, a ledvinách. Zasahuje do systému buněčného dýchání a metabolismu tuků, cukrů a aminokyselin. Jeho nedostatek se projevuje zarudnutím jazykem, bolavými ústními koutky a poruchami ústní sliznice. Denní dávka tohoto vitamínu nesmí klesnout pod 1,2-1,5 mg.

Vitamín B3 (niacin)
Má stejné účinky jako vitamín B1. Mezi hlavní příznaky při jeho nedostatku patří dermatitida a psychické změny. Tento vitamín je známý i svým vedlejšími účinky nadbytku. Patří sem zarudnutí kůže, krku, rukou a poruchy jater. Doporučené denní množství je 13-20 niacinových jednotek.

Vitamín B6 (pyridoxin)
Je součástí enzymů zasahujících do metabolismu aminokyselin. Je nezbytný pro normální činnost nervové tkáně a kůže. Při jeho nedostatku se zvyšuje nervosvalová dráždivost, mohou vznikat křeče a zpomaluje se proces hojení. Nedostatek vitamínu B6 způsobují některá léčiva, zejména dlouhodobé podávání léčiv proti tuberkulóze. Léčebně se vitamín B6 podává při různých nervových chorobách, parkinsonismu, svalových křečích a zánětech kůže. Je vhodný k prevenci pooperačního zvracení a na léčení toxických reakcí po rentgenovém nebo radioaktivním ozařování. Vitamín B6 podporuje účinky vitamínů B1 a B2. Hlavním zdrojem tohoto vitamínu je mléko, droždí a maso. Doporučená denní dávka je 2 mg.

Vitamín B9 (kyselina listová – acidum foalicum)
Mezi hlavní zdroje tohoto vitamínu patří listová zelenina, brokolice, zelená fazole, celá zrna, ořechy, pomerančový džus, tvaroh, arašídy. Hlavní funkcí folacinu je zrání erytrocytů a působí jako koenzym v metabolismu některých aminokyselin a DNA a RNA. Mezi hlavní příznaky jeho nedostatku patří megaloblastová anémie (nedozrávání červených krvinek) a trávicí poruchy.

Vitamín B12 (kyanokobalamin)
Nachází se především v živočišné potravě, zejména v játrech, ledvinách a mléce. Jeho naprostý nedostatek v potravě je výjimečný. Může se vyskytnout pouze u úplných vegetariánů. Vitamín B12 je nezbytný pro udržení normální krvetvorby. Na jeho funkci v organismu nestačí pouze dostatečný přísun potravou, ale i dostatečná resorpce v ileu, při které je nezbytná přítomnost tzv. vnitřního faktoru - bílkoviny, která vzniká ve sliznici žaludku. Až spojením vnitřního faktoru s vitamínem B12 z potravy vzniká účinný komplex. Část vitamínu B12 může tvořit i ve střevní sliznici. Z nedostatku vitamínu B12 vznikají vážná onemocnění - anémie a může se vyskytnout poškození nervového systému. Mezi hlavní zdroje této látky patří živočišné produkty.