Vláknina pomáhá při hubnutí a prevenci nádorů

Lékaři i výživoví poradci doporučují zvýšit zastoupení vlákniny v našem jídelníčku. Jenže, my často ani nevíme, co to vlastně ta vláknina je a kde ji hledat. Přitom se jedná složku potravy, která nám zajistí optimální váhu, ale také zdraví zažívacího traktu a pomůže v prevenci rakoviny tlustého střeva.

Sytost díky vláknině
Vláknina je pro tělo těžko stravitelná a zasytí na dlouho. A to je právě důvod, proč se díky ní naše nadbytečné kilogramy rychleji pohybují směrem dolů. Hodně vlákniny ve stravě totiž zajistí, že budeme méně jíst. Připomeňme také, že člověk by měl denně přijmout přibližně 30 gramů vlákniny.

Nízká hustota energie
Termín nízká (objemová) hustota energie znamená počet kalorií na gram potraviny. Balastní látky ji mají velmi nízkou. V případě, že potraviny obsahují velké množství vlákniny, jako například celozrnné potraviny, obsahují i ​​málo kalorií. Těžko stravitelná vláknina má ještě jednu výhodu: Protože tělo potřebuje delší čas, než ji stráví, automaticky spálí více kalorií než u potravin, které ji neobsahují.

Potraviny bohaté na vlákninu
Maliny, rybíz, ostružiny, jablka a banány. To je ovoce, ve kterém se vlákniny nachází více než dost. Výhodou také je, že zároveň obsahují malé množství sacharidů. Co se týče zeleniny, vyplatí se do jídelníčku zařadit mrkev, brokolici, červenou řepu, květák a fenykl. Hodně vlákniny z obilovin poskytuje žito, špalda, kukuřice a ječmen. Ovesné vločky také, ovšem ne slazené, ty jsou nezdravé. Tělo potěšíte také oříšky. Konzumovat můžete lískové ořechy, mandle, nesolené arašídy, pistácie nebo třeba kokos.


Mohlo by vás také zajímat