Vláknina - pomoc při léčbě cukrovky

S trávením má potíže téměř každý člověk. Lékaři straší rakovinou tlustého střeva, ale málokdo si však uvědomuje, že hlavní příčina je v bílém pečivu. Chléb, pečený z čisté mouky bez příměsi plev ze zrna, které je zbaveno i látek, které jsou nutné pro správné fungování střev - vlákniny.

Vlákninu jsme nazvali balastní,
tedy zbytečnou látkou, a tak jsme se k ní i chovali. Vláknina sice neobsahuje bílkoviny, tuky, vitamíny či minerály, ale vytváří objem, který pomáhá správnému trávení, chrání před rakovinou, srdečními onemocněními a cukrovkou. Najdeme ji v černém chlebu, ovesných vločkách, ovoci a zelenině. Nové výzkumy dokazují, že ovesné placky, brambory, fazole, hrách a cizrna, označované kdysi jako potrava chudých, mají pro naše zdraví cenu zlata. Aby byly chléb, koláče a další výrobky z mouky dost bílé, stále odstraňujeme balastní látky z obilovin složitými postupy. I minerály a vitamíny, které se při tak velkém očišťování z potravy ztrácejí, jsme začali přidávat do finálních výrobků. Tak vznikly uměle obohacené moučné výrobky či těstoviny. Nestravitelná vláknina se najednou stala středem zájmu. Na základě dalších zkušeností, ale i rozmanitých pokusů se význam nestravitelných složek potravy dostal opět do popředí.

Slupky namísto projímadla
Vlákniny jsou přirozené složky rostlinné potravy, které se po průchodu celým trávicím traktem téměř vůbec nezmění. Rozlišujeme vlákninu rozpustnou ve vodě a nerozpustnou. Pocit sytosti, tedy objem, vytváří nerozpustná vláknina. Najdeme ji v slupkách brambor, jablek, hrušek, hroznů, plev a otrub. Tvoří ji lignin, hemicelulóza a celulóza. Urychluje průchod potravy střevem, váže na sebe vodu, a tak zvětšuje objem stolice. Změkčuje ji a tím usnadňuje vyprazdňování. Tyto účinky vlákniny jsou pro lidské zdraví mimořádně významné. Poruchami vyprazdňování čili zácpou trpí totiž miliony lidí civilizovaného světa. Postižení často sahají po projímadel, které jsou návykové a často mají nežádoucí vedlejší účinky.

Zdrojem rozpustné vlákniny je ovoce,
najdeme ji v citrusových plodech, v banánech, jablkách a v rybízu. V podobě gumy se vyskytuje v bobu a ve fazolích, jakož i ve dvou u nás pěstovaných obilninách - v ovsu a v ječmeni, ne však v žitu a v pšenici. Posypat bochník chleba několika ovesnými vločkami rozhodně nestačí. Další formou rozpustné vlákniny jsou slizy, které se nacházejí v semenech lnu, v indickém psylliu, v mořských řasách a v houbách včetně známé Hlívy ústřičné. Všechny formy ve vodě rozpustné vlákniny vynikají schopností efektivně snižovat hladinu cholesterolu. Zabraňují totiž jeho zpětnému vstřebávání ve střevě, zvyšují tvorbu příznivého cholesterolu při současném snižování "špatného" cholesterolu. Další účinek rozpustné vlákniny je vstřebávání glukózy ze střeva do krve. Tímto můžeme ovlivnit její hladinu po jídle, což patří k největším problémům léčby diabetu.


Mohlo by vás také zajímat