Vlašské ořechy prospívají cévám

Ještě více než olivový olej prospívají cévám vlašské ořechy. Kvalita středomořské stravy nespočívá jen ve vysokém obsahu olivového oleje. Roli hrají i další faktory, například jídla bohatá na ořechy. Konzumace vlašských ořechů přispívá k udržování pružných cév. Pravidelná konzumace ořechů po větším jídle pomáhá, aby se tělo vyrovnalo s negativním působením zkonzumovaných tuků, uvádí studie barcelonských vědců.


Vědci doporučují sníst denně kolem 30 gramů ořechů. Obsahují totiž látky, které brání kornatění tepen a přispívají k udržení jejich pružnosti. V této souvislosti jsou ořechy údajně ještě prospěšnější než olivový olej.


Barcelonského výzkumu se zúčastnilo 24 dospělých lidí. Polovina z nich měla normální hladinu cholesterolu, druhá polovina o něco zvýšenou. Všichni dostávali rámci jednoho týdne jídlo sestávající ze tučného salámu a sýru. K jednomu bylo přidáno pět lžic olivového oleje a k druhému osm vlašských ořechů.
Olivový olej a vlašské ořechy úspěšně snižovaly zánětlivé a oxidační procesy, které vznikají v tepnách po konzumaci potravin bohatých na nasycené tuky. Tyto procesy se podílejí na kornatění cév a zvyšují riziko infarktu a mrtvice. Obě potraviny podle vědců snižují v krvi hladinu cholesterolu, ale ořechy navíc přispívají k udržení pružných cév, protože obsahují aminokyselinu, arginin.


Ořechy navíc obsahují i kyselinu alfa lipoovou (ALA), která má významné antioxidační účinky. Chybou  by však bylo myslet si, že jíst lze cokoliv, pokud se zároveň konzumují vlašské ořechy. Ořechy je třeba zařadit na jídelníček jako složku, která omezuje vliv nasycených tuků.


Podle těchto poznatků je třeba přehodnotit názor na středomořskou stravu. Dlouho totiž panoval názor, že její kvalita spočívá především ve vysokém podílu olivového oleje. Pravděpodobně to tak není a jsou tam i další faktory, například, že obsahuje jídla bohatá na ořechy. Olivový olej sice není špatný, ale asi není klíčovým ochranným faktorem středomořské stravy.