Zapomeňte na diety, zkuste zdravé stravování !

Diety trápí tělo. Vsaďte na zdravé stravování. Poslední týdny před létem vrcholí dietní horečka. Každý chce být štíhlý a tipy na diety jsou velmi diskutovaným tématem. Lidé si je vystřihují z časopisů, ve kterých bývají představeny z té nejlepší stránky. Slibují zázraky na počkání v podobě přinejmenším tří kilogramů dolů za týden. Některé vypadají skutečně neodolatelně: můžete jíst neomezeně například zmrzlinu, a přesto zhubnete. Lidé, kteří chtějí zhubnout a jíst zdravěji, by měli vsadit na vyváženou redukční stravu.

Některé diety zase drasticky omezují příjem potravy a trápí tak tělo hladovkou. A takovéto návody mohou být opravdu nebezpečné. Kromě rizika poškození zdraví hrozí i zklamání a jojo efekt. Po každé dietě typu ananasová nebo vynechání nějakého typu potravy se po jejím skončení kilogramy opět vrátí zpět.


Diety se nevyplatí
Mezi dietami je však samozřejmě rozdíl a nelze je házet do jednoho pytle. Dodržování diet doporučených lékaři má opodstatnění a nelze si je zaměňovat s bláznivými život ohrožující dietami s vyloučením některých typů potravin nebo jen s minimálním přísunem jídla během dne.


Přísně vědecky se pod pojmem dieta rozumí soubor výživových opatření, která mají odstranit potíže pacienta. Vyloučí se například těžko stravitelné a tučná jídla, nafukující jídla, případně potraviny s vysokým obsahem nasycených mastných kyselin a cholesterolu.


Jako dieta se však v běžném životě zvykla označovat krátkodobá stravovací redukční opatření zpřísňující omezení energie (kalorií) a živin.
Lékaři však s populárními dietami v časopisech nesouhlasí. Léčba obezity má být komplexní a její nezbytnou součástí je celoživotní dodržování nízkokalorického stravování s omezeným přísunem energie v potravě. Toho lze dosáhnout zmenšením porcí konzumovaného jídla, výběrem potravin s nižším obsahem tuku a cukru a následně s nízkým obsahem energie i správným poměrem bílkovinné složky, sacharidové přílohy a zeleniny na talíři. Na správný stravovací režim si třeba navyknout, oblíbit si ho a zabudovat do svých celoživotních návyků. Pouze takovým způsobem lze získat a udržet si nižší tělesnou hmotnost.


Krátkodobé redukční diety a odtučňovací kúry na začátku pomohou rychle shodit nadbytečné kilogramy, dlouhodobě jsou však neudržitelné a nízkou hmotnost nezajistí. Nemají proto význam a netřeba se do nich pouštět. Jejich výsledkem je neúspěch, jojo efekt a zklamání. Lékaři navíc tento typ diet neuznávají. Krátkodobé omezení příjmu potravy a energie nikdy nevede k dlouhodobému udržení zdravější tělesné hmotnosti. Nemají tedy žádný klinický účinek a benefit pro obézní lidi.


Zvláště citliví na hladovky a přísné diety jsou podle doktorů starší lidé, děti, mladí lidé, těhotné a kojící ženy. Měli by se jim vyhýbat i lidé, kteří trpí na některé onemocnění, například vředovou chorobu žaludku a dvanáctníku, chudokrevnost, poruchy štítné žlázy, alergie, cukrovku léčenou inzulínem. Držet diety by neměly ani osoby, které mají závažné onemocnění srdce, doprovázené například srdeční arytmií nebo nedávno prodělaly srdeční infarkt.


Důsledkem ačkoli i krátkodobé hladovky může být vytvoření žlučových kamenů; dehydratace zase ohrožuje vznikem ledvinových kamenů.
Přísně redukční diety se proto mají dodržovat jedině po konzultaci s lékařem a pod jeho dohledem, varuje specialista na výživu.


Jak se zdravě stravovat
Lidé, kteří chtějí zhubnout a jíst zdravěji, by měli vsadit na vyváženou redukční stravu. Ta musí mít energetický obsah nižší než je aktuální potřeba jedince, který chce hubnout. Doporučuje se snížit denní příjem energie v potravě o 2000-3000 kJ. Ženy by měly snížit denní příjem energie na 5000 – 6000 kJ, muži na 7000 kJ. Vyvážený musí být poměr základních živin (bílkovin, cukrů a tuků). Ani v té nejpřísnější dietě však nesmí zcela chybět ani jeden druh živiny. Hubnoucí lidé často dělají chybu, že například zcela vylučují z potravy tuk. Energetický poměr základních živinv redukční výživě by měl být: bílkoviny: 20-30%, sacharidy-cukry: 40-50% a tuky: 20-30%.
Pozor je třeba si dát na příjem všech živin. Při redukční výživě s denním obsahem energie pod 6000 kJ se dá totiž jen těžko dosáhnout plnohodnotný příjem všech vitamínů, minerálních látek a stopových prvků. Doplňovat by se měly formou výživových doplňků. Doktoři doporučují doplňovat alespoň vápník, vitamín A a D a železo.

Dostatečný příjem bílkovin a nižší příjem tuku lze dosáhnout výběrem bílkovinných potravin s nízkým obsahem tuku jako nízkotučný tvaroh a sýr cottage. Z masa a uzenin je to libové drůbeží maso, zvěřina a především sladkovodní a mořské ryby a dary moře.


Až na zcela ojedinělé a zdravotně odůvodněné případy se žádné krátkodobé redukční diety nedoporučují, byť by byly jakkoliv populární.