Zdravé sezení při práci a za volantem auta

Problémy s páteří trápí v dnešním, civilizovaném světě, velké procento populace. Mezi hlavní příčiny patří špatná životospráva a nesprávné sezení. Množství činností děláme vsedě a když se naučíme při nich i správně sedět, přestane pro nás být sezení rizikovou záležitostí.

Správně podepřete páteř
Sklon opěradla by však neměl být přesně 90 stupňů, ale ideálně 100 ° - 110 °. Chybu s kolmým sezením často dělají řidiči a tím svou páteř příliš zatěžují. Zatímco osa trupu by s nohama neměla svírat pravý úhel, o jeho dodržení bychom se měli snažit, jde-li o chodidla s bércem a také holeň se stehny. Vhodný je tzv. chlapský sed se široce rozkročenýma nohama. Každý, komu je jeho meziobratlová ploténka v bederní oblasti milá, si právě podvědomě poposedl na židli a napravil své křivé sezení s kulatým hřbetem. Učinili jste tak i vy při čtení těchto řádků? Pokuste se o správný sed s chráněnou pozicí páteře pokaždé, když usedáte. Zkontrolujte "své úhly" a pokuste se, ať nezůstanou dlouho v jedné poloze.

Pokud jste v práci odsouzeni na několikahodinové sezení,
ať už za počítačem, za pultem nebo za přístrojem, zkuste si alespoň čas od času sednout na fitmíč nebo PC polštář. Dnes je již k dispozici řada pomůcek ve stylu "nestabilní židle". Takové sezení umožňuje stimulovat ty svaly zádového korzetu, které při jiných činnostech dostatečně nezapojujeme. Podporuje především hluboké zádové svaly a neustálou změnou těžiště na sedadle jsme nuceni měnit polohu těla. Dochází tak k optimálnímu postavení nervové, svalové a kosterní soustavy.

Nesmíme zapomínat ani na sezení za volantem, zejména při delších cestách
Tehdy dbejte zejména na postavení bederní páteře, protože při nesprávně ohnutých zádech je klínovitě deformovaná meziobratlová ploténka dlouhodobě vystavena riziku poškození otřesy a nárazy. Polohu bederní páteře zvolte tak, aby se opírala v místě, kde se nejvíce ohýbá dopředu.


Mohlo by vás také zajímat