Co jste ještě nevěděli o kávě?

Káva je známým nápojem už doslova staletí. Vždyť první kavárnu v Evropě Caffe Florian otevřeli již v roce 1645 v Benátkach, na náměstí sv. Marka. Zmínky o jejím původu však nacházíme v dávných legendách a pověstech. Nejznámější a nejstarší pochází z 9. století. Pastýř Kaldi hlídal své stádo koz pasoucí se na jemenské vysočině. Každý den ho vodíval na jinou pastvinu. Na jedné z nich však zvířata vždy začala vesele mečet a živě poskakovat. Kaldi pátral, co by mohlo být příčinou tohoto jejich neobyčejného chování a našel keře s červenými bobulemi, kolem kterých běžně procházel bez povšimnutí. A tak byla objevena káva, anglicky coffee, německy Kaffee, francouzsky café, holandsky Koffi, řecky kafé nebo - pokud chcete-v polštině kawa ... 

Byli to Arabové, kteří jako první vyzkoušeli povzbuzující účinky a lahodnou vůni kávy. Udělali z pěstovaní kávovníku státní tajemství. Zakázaly veškerý vývoz klíčících kávových zrn a za porušení čekal viníky nemilosrdný trest. Navzdory všemu propašovali obchodní cestující v 17. století kávu do Benátek, centra tehdejšího orientálního obchodu. V 18. století už rostla káva i v Jižní Americe a na mnoha ostrovech.

Dnes patří šálek kávy ke každodennímu rituálu mnoha Čechů. Pouze čtvrtina lidí, kteří se zapojila do on-line průzkumu nepije kávu vůbec. Patří mezi ně častěji muži. Kávu pijeme nejčastěji doma nebo na návštěvě a celkově rádi si ji vychutnáváme ve společnosti jiných. Při kávě se konají mnohé rozhovory a setkání, proto je stále oblíbenějším trendem navštěvovat kavárny, které se specializují právě na podávání kávy. Mimochodem, tento nápad vznikl v Mecce. Odhadujíce stimulující působení kávy se při ní lidé začali shromažďovat v jednotlivých domech, ale brzy pochopili, že lepší je potkat se společně v nějaké veřejné místnosti. Tam se káva vařila ve velkých kotlích a hostům se podávala v malých hliněných a porcelánových šálcích.

Kofein tlumí útlum. Polovina "kávičkářů" z průzkumu přiznává, že potřebuje ranní kávu na to, aby se vůbec nastartovala. A jsme u zdravotních aspektů pití kávy obsahující známou povzbuzující látku kofein.

Jak myslíte, že účinkuje kofein? Za prvé, dodá vám energii? Za druhé, stimuluje váš mozek? Do třetice, tlumí útlum ve vašem mozku? Správná je prý třetí odpověď. V roce 1982 vědci zjistili, že molekula kofeinu se podobá molekule adenosinu, která se v mozku hromadí během dne a je signálem, že tělu dochází energie a je třeba si odpočinout. Kofein nervové buňky nijak nestimuluje, jen si "sedne" na membránu nervových buněk a "odhání" zmiňovaný adenosin. Znáte to, když do zámku strčíte zápalku, klíč se tam už nevejde. Kofein tedy tlumí útlum, potlačuje pocit únavy a umožňuje vám jít na rezervu.Na kofein vzniká psychický i fyzický návyk. Kofein má povzbuzující účinek na centrální nervový systém, který však nespočívá v dodaní energie, ale je přesně tím, čím je bič na koně. Šlehnutí bičem unavenému koni energii nedodá, kůň se však v bolesti sepne a sáhne na dno svých sil. Unavený člověk po vypití kávy sahá do rezerv své životní síly místo toho, aby se vyspal. Káva ho tedy osvěží tím, že ho donutí sáhnout na rezervy.

Vychutnávat, nepít ze zvyku!

Je známo, že kofein má močopudné účinky. I proto by nám v dobré kavárně měli k šálku kávy nabídnout i vodu. „Panáky", které však dostaneme na tácu společně se šálkem vonící černé tekutiny, ani zdaleka nestačí. Kdo miluje kofeinové nápoje, měl by více dbát o svůj pitný režim a sledovat barvu svého moči (ta by měla být co nejbledší).

Ano, kofein zvyšuje pozornost, zkracuje reakční čas a podporuje dokonce vyprazdňování tlustého střeva. Někteří lidé mají díky pití ranní kávy "svůj pravidelný toaletní rytmus" a bez ní by začali trpět zácpou. Je to jeden z projevů návyku, protože kofein je návyková látka. Dva šálky kávy denně, jedna dopolední a jedna odpoledne, ještě nikoho nezabily. I kanadští vědci, kteří sledovali přes 4 tisíce lidí ve středním a vyšším věku, zjistili, že toto množství nezvyšuje riziko infarktu. Horší je to s kávičkáři, kteří černého moku vypijí podstatně více a navíc jsou tzv. pomalými metabolizátory kofeinu. Z pohledu odbourávání kofeinu v našem těle totiž existují dva typy kávičkářů, což souvisí s genetickou výbavou. Část lidí produkuje v játrech enzym, který jim v porovnání s jinými odbourává kofein výrazně rychleji. To jsou lidé, kteří podvečer vypijí kávu a mohou jít bez problémů spát. Ti si mohou dopřát až do čtyř šálků filtrované nebo instantní kávy denně (neplatí to pro espresso) bez zvyšování rizika srdečně - cévních onemocnění.

Konzumace kávy v dávce nižší než čtyři šálky denně se  nespojuje ani se zvýšeným rizikem rakoviny.

Pokud se však vaše spotřeba kávy neustále zvyšuje a pijete její více než před dvěma lety, zvažte důkladný "Kofeinový detox". Neznamená to, že musíte kávu natrvalo vyškrtnout ze života, jen se trochu očistěte, aby kofein znovu na vás přiměřeně účinkoval a stačila vám menší dávka. Musíte vydržet alespoň 3 týdny nepít kávu a kofeinové nápoje. A je třeba si uvědomit, že i některé volně prodejné léky (Ibufein, Panadol extra, Acylcoffin, Valetol či Ataralgin) obsahují kofein.

Nepijte kávu ze zvyku, jen proto, že "dnes jste ji ještě neměli ". Jiným důvodem přirozeně je, pokud vám chutná a chcete si svůj šálek nebo dvě denně opravdu vychutnat. A mimochodem, 2 až 5 krát silnější antioxidační účinek z hlediska zdraví má zelený čaj. Obsahuje sice méně kofeinu, ale jeho pravidelné popíjení chrání před rakovinou.