Jak bojovat s podzimní depresí?

Období podzimu působí na lidi většinou depresivně. Sychravé počasí způsobuje, že těžší čelíme chorobám, ale dostává zabrat i psychická stránka. K pohodě nepřispívá ani pracovní zátěž a stresy. Toto všechno lidem odebírá energii a zhoršuje náladu. Důležité je nepoddat se těmto vlivům, najít si čas na sebe, dopřát tělu dávku vitamínů, naladit se pozitivně, a tak zabojovat proti podzimní únavě.

Večer pro sebe.

Dopřejte si wellness v soukromí. Zní to příliš složitě? Možná, ale je to úplně jednoduché. Skuteční znalci života se totiž dokáží vzácné shodnout v tom, kde hledat štěstí. Neleží totiž na místě, ale jen a jen ve našem vnímání. A to se dá trénovat. A jak? Výjimečnými okamžiky rozmazlování sebe samého.

Recept na odstranění podzimní deprese může vypadat i takto:


1. Těšte se z maličkostí: Kdo dokáže vychutnávat život plnými doušky a každou minutu prožívá s vědomím, že je výjimečná, má radost ze života. Štěstí totiž spočívá v okamžicích, které často unikají, protože den prožíváme s pocitem, že nic nestíháme. Všímejte si krásy kolem sebe, zapadajícího slunce, krásné přírody.


2. Zvyšujte si sebevědomí: Nálada se dá ovlivnit i držením těla. Kráčejte dynamicky, vzpřímeně, zlehka se houpejte a zhluboka dýchejte. Když k tomu přidáte mírný úsměv, úspěch je zaručen. Mějte se rádi. Nehledejte na sobě jen chyby, těšte se ze svých kladů. Vždyť okolí vnímá ostatní lidí tak, jak se oni prezentují. Pokud budete omílat, že dnes vypadáte a cítíte se hrozně, i ostatní vás tak budou vnímat. Pokud přesvědčíte sami sebe, že dnes vypadáte a cítíte se úžasně a podle toho se budete i chovat, i ostatní ve vás uvidí šarmantní krásku.


3. Stravujte se zdravě a pro radost: Potrava také může podporovat dobrou náladu. Nesnažte se týrat své tělo i duši hladověním. Dopřejte si chutné a zdravé jídlo a nepřepočítávejte obsah talíře na kalorie. Odebíráte si tak mnoho životní radosti a požitků. Jezte hodně čerstvého ovoce a zeleniny a někdy se můžete rozmazlovat i sladkostmi. Sladkosti člověku zlepšují náladu a čokoláda vyvolává pocit štěstí. Netřeba to však přehánět, dejte si kousek a dobře si ho vychutnejte. Dejte si záležet na stolování a podle možností ho vychutnávejte v příjemné společnosti.


4. Myslete pozitivně: Je obdivuhodné, jak si dokážeme sami ztrpčovat život. Vymýšlíme si katastrofické scénáře, kritizujeme se, sami si navozujeme negativní myšlenky. To, co vnímáte, není ve většině případů až tak špatné. Aktivně si můžete vytvářet pozitivní myšlenky trénováním a vytvářením kladných formulací. Například když jdete na jednání, konkurs nebo zkoušku, neříkejte si: "Nejsem připravená, určitě pohořím ..." Místo toho si řekněte: "Mám jasnou mysl, vím, co dělám, a určitě budu úspěšná. "


5. Odbourejte stresy: Když jste vystresovaná, vypněte se, uvolněte se, udělejte si přestávku nebo se jděte projít. Udělejte si svou sbírku radostí. Po příjezdu z práce si připravte šálek čaje nebo kávy, pusťte si hudbu. Obklopte se barvami, zapalte si voňavou svíčku a věnujte se sama sobě. Přečtěte si oblíbenou knihu, prolistujte časopis. Dopřejte si dostatek spánku. Prospěje to vaší kráse i vašim nervům. Po nabitém týdnu si naplánujte příjemný víkend.


6. Naučte se relaxovat: Jedna moudrost praví, že kdo chce dosahovat maximální výkony, musí dokázat i maximálně relaxovat. Zkrátka, dělejte vše na maximum. Když pracujete, nerozptylujte se myšlenkami na včerejší večer nebo následující víkend. Rovněž když odpočíváte, nerozptylujte se myšlenkami na práci a na to, jak vše nestíháte. Vychutnejte si příjemné okamžiky.


7. Cvičte s rozumem a radostí: Dbejte na to, abyste nekráčeli do posilovny s odporem, ale abyste se na to těšili. Představte si, jak se po cvičení budete cítit skvěle, uvolněte se a překonejte své negativní pocity.


8. Naučte se ovládat své pocity a emoce: Šéf nebo kolega vás v práci neskutečně rozzlobí. Nejraději byste jim vykřičena všechno, co vám přijde na jazyk. Zkuste to v sobě udržet a pro chvilkové rozladění nepřijít o místo. Otočte se a vyběhněte si 5 krát nahoru a dolů po schodech, případně zkuste chůzi po čerstvém vzduchu. To nejhorší bude za vámi a můžete se klidnější vrátit do kanceláře.


9. Nepotlačujte své pocity, dejte jim prostor: Vyhledejte místo, kde vás nikdo nebude rušit, a zahloubejte se do sebe. Nechte vaše negativní pocity proudit tělem. Zanadávejte si, poplačte, dupejte, boxujte do podušky - zkrátka, dělejte vše, co se vám zachce. Pak si položte ruce na břicho, klidně a zhluboka dýchejte a pátrejte po svých pocitech. Vstaňte a vraťte se do všedního života.