Žebříček každodenních stresových situací, které nám ničí zdraví

Stres ovládá náš život. Stresujeme se v práci, při cestě automobilem, ale překvapivě také na WC. Opravdu je spousta činností, kde stresové situace rostou jako houby po dešti. A výsledek? Spousta zdravotních komplikací, bezesné noci a je jen otázkou času, kdy si naše tělo řekne dost. Nebylo by​ lepší, nebrat každou drobnou nehodu jako útok na svou osobu a přestat se nezdravě stresovat?

Vybitý telefon, ztráta klíčů
Nový průzkum přinesl výsledky, které říkají, že velmi stresujícími záležitostmi kromě práce mohou být například i: vybití baterie telefonu, nedostatek parkovacích míst, bezesné noci - neschopnost usnout. Naneštěstí jde o každodenní nepříjemnosti, které musí podstoupit většina z nás. Velmi stresujícím momentem je ztráta klíčů - ať už od auta, domu nebo kanceláře.

Žebříček nejstresujících událostí, se kterými se můžeme setkat denně:

  1. Neschopnost usnout.
  2. Ztráta klíče nebo klíčů.
  3. Uvíznutí v dopravním provozu.
  4. Ztráta důležitých dokumentů nebo dokumentu.
  5. Problémy s parkováním.
  6. Nefunkční tiskárna v době, kdy potřebujete něco vytisknout.
  7. Vybití baterie v telefonu, když jste venku.
  8. Na WC chybí toaletní papír, když jste už toaletu použili.
  9. Práce s přístroji, zákaznický servis.
  10. Máte velký nákup a při placení zjistíte, že jste zapomněli kartu i peníze.

Další probdělá noc
Bezesnými nocemi nebo neschopností usnout, či častým probouzením trpí téměř polovina respondentů. Pro většinu z nich je to velmi nepříjemná záležitost, která způsobuje úzkost a obavy. U některých lidí je to vyhrocené až do takových rozměrů, že pomyšlení na spánek a blížící se noc v nich vyvolávají stres, obavy, úzkostné stavy. Samozřejmě, s nekvalitním spánkem přichází ruku v ruce i špatná nálada, riziko zhoršeného zdraví, slabší výkonnost a energetický potenciál.

Jak si zlepšit spánek?
Kvalitu spánku si můžeme zlepšit několika způsoby. Základem je dobře větraná a nepřetopená ložnice. Alespoň dvě hodiny před spaním bychom neměli pracovat a řešit problémy, hodinu před spaním bychom neměli sledovat obrazovku a pracovat s médii, neměli bychom také večeřet těžká jídla. Optimální je dodržovat stejnou hodinu večerky a budíčku. Mnozí vám potvrdí, že lépe se usíná, když si podvečer zacvičíte. Cvičení je velmi účinným způsobem jako také odbourat stres.

Stres i na toaletě, či při placení
Dalším stresujícím momentem je zjištění, že na toaletě není toaletní papír, a to v době, kdy jsme ji už použili. V tomto případě si pomůžeme jedině tak, že budeme nosit s sebou v tašce, nebo v kapse balíček hygienických kapesníčků nebo vlhčených ubrousků. Čtvrtina respondentů uvedla, že je pro ně velmi stresujícím momentem, když si během placení u pokladny uvědomí, že si zapomněli platební kartu a nemají ani hotovost. Optimální je, pokud máme více platebních karet nebo vždy alespoň nějakou rezervu v hotovosti.

Pracovní kolotoč
Nejvíce stresujících faktorů souvisí s naší prací. Stres prožíváme nejen při zpoždění do práce, uvíznutí v dopravní zácpě, ale i při ztrátě důležitého dokumentu, nefunkční tiskárně, chybě počítače, při konfrontaci s kolegy a vedením. Někteří respondenti uváděli vysokou míru stresu i v situaci, kdy onemocněli a potřebovali jít na PN, nebo si měli požádat o dovolenou. Mnohým nepřidává na klidu a pohodě ani pomlouvačný kolega a intriky v práci.


Mohlo by vás také zajímat