Železo - nadbytek škodí víc než nedostatek

Železo se nachází téměř všude - v rostlinách, půdě, z níž rostou, ve zvířatech, vodě a dokonce i v mikroorganismech. Jeho příjem je koloběh. Rostliny jej přijímají přes půdu a vodu kořenovým systémem, živočichové konzumací rostlin a člověk konzumuje i rostliny i živočichy. Je to proces přirozeného koloběhu a zdrojů na získávání je více. Nicméně některým lidem chybí a někteří ho mají nadbytek. Ani jedno ani druhé není dobré, vše má být vyrovnané a zastoupené ve správné míře. Při konzumaci železa dochází ke vstřebávání a metabolismu kontrolovaného složitými mechanismy, které zajišťují potřebný přísun, nezbytnou rovnováhu a biologické využití. Z různých příčin mohou vzniknout poruchy rovnováhy směřující k nedostatku nebo nadbytku železa.

Při poruše vstřebávání nebo významné ztrátě krve dochází k nedostatku železa,
poruše tvorby a funkce červených krvinek. Tento stav se nazývá anémie - chudokrevnost. Léčba je různá - od úpravy stravy až přes výživové doplňky a léčbu naordinovanou lékařem v krajním případě transfúze, ale to je již dříve extrémní a ne častá forma řešení anémie.

Příliš vysoké hladiny železa způsobují hromadění v některých orgánech,
nejčastěji v játrech, srdci, slinivce, kloubech, endokrinních žlázách, a způsobují oslabení až selhání funkce těchto orgánů. Zde je nejlepším řešením vyhledat odborníka a nechat se léčit, protože je to závažnější problém než anémie.

Užívat výživové doplňky na bázi železa bez potřeby je nebezpečné,
protože nadbytek nám může nadělat značné problémy a ohrozit náš život. Nemůžeme si ho naordinovat jen tak .. do zásoby. Antioxidanty nás mají chránit před onemocněními avšak pokud máme hodně železa, přestanou pracovat a změní se na škodlivé látky. Nehemové železo se nachází v rostlinách a produktech z rostlin a hemové - živočišné získáváme konzumací zvířat.

Nehemové železo ( Fe3 + ) se nachází primárně v rostlinách, ale je rovněž obsaženo v mase,
kde tvoří 55 -60 % z celkového obsahu železa. Tento typ železa představuje větší část konzumovaného železa v potravě. Na rozdíl od hemového železa musí být nejprve chemicky upravené, aby se mohlo vstřebat.

Nejbohatším zdrojem hemové železa je červené maso
Lidé, kteří mají nedostatek železa, by měli konzumovat maso, protože se vstřebává nejsnáze. Pokud ho do těla dostaneme v přebytečných množstvích, riskujeme vznik onemocnění - hemochromatózy .

Mužské tělo obsahuje průměrně 4g železa, ženské asi 3,5 g,
dětské tělo obsahuje méně než 3g železa. Železo je vázané v hemoglobinu, tkáních, svalech, kostní dřeni, krevních proteinech, feritinu, hemosiderinu a volné se nachází v plazmě. Z toho nejvíce je zastoupeno v hemoglobinu. Pokud netrpíme nadměrným krvácením, nejsme těhotné - stačí když denně přijmeme 1 až 1,5 mg. Za normálních okolností tělo železo nevylučuje, pouze během menstruace se tělo zbavuje přirozeně krve a tím pádem i části železa. Denní ztráta železa (kromě menstruace ) představuje 0,01 % z celkového množství obsaženého v organismu. Důležité jsou pravidelné prohlídky u lékaře, kdy z krevního rozboru můžeme zjistit, zda ho máme dostatek, nadbytek, nebo nám chybí.