Olej pro zdraví, krásu a správné fungování organismu

Ne nadarmo se říká,” kdo maže, ten jede”! A platí to i pro správné fungování našeho těla. Potraviny by nás měly nejen zasytit, ale i přirozenou cestou  léčit. A mezi tyto léčivé potraviny patří i rostlinné oleje.

Jedna lžička denně stačí
Dnes je na trhu množství kvalitních rostlinných olejů. Stačí si vybrat ten, který vám zachutná, případně ten, který může pomoci vašemu tělu. Způsoby jejich využití jsou různé. Od konzumace v salátech, natírání pokožky, vlasů, nehtů, až po pití lžičky oleje ráno a večer. Dávkování je u většiny olejů obdobné. Stačí jedna kávová lžička jednou až třikrát denně. Při výběru dbejte na to, aby byly oleje stoprocentní, lisované za studena, případně označené jako "bio". Tyto by měly být čisté a kvalitní. Přírodní rostlinné oleje dokáží zázraky. Probudí organismus a navrací mu ztracenou rovnováhu. Různé druhy olejů působí na specifické problémy. Jak je třeba používat a skladovat? Rostlinné oleje lisované za studena při tepelné úpravě oxidují a mění své vlastnosti a účinky. Lze říci, že se znehodnocují. Proto je třeba v kuchyni využívat je nejlépe za studena.

Olej z lněného semene
Esenciální omega 3-mastné kyseliny, které obsahuje lněný olej, regulují několik funkcí látkové přeměny. Ledvinám pomáhají vylučovat nadbytečnou vodu, podporují endokrinní žlázy a také imunitní systém oslaben stresem. Lněná semena a lněný olej (vyráběný lisováním za studena) jsou nejbohatším zdrojem mastných nenasycených kyselin typu omega-3, tedy nejzdravějšího druhu tuku. Díky vysokému obsahu vlákniny je účinný při problémech s tlustým střevem. Snižuje riziko vzniku rakoviny prsu, vaječníků, prostaty, tlustého střeva dodává organismu energii a celkovou vitalitu. Lněný olej mohou konzumovat i těhotné a kojící ženy. Obsahuje tuky, které jsou nezbytné pro zdravý vývoj mozku u dětí. Pro lepší efekt je důležité ho konzumovat s tvarohem či jogurtem. Kombinace oleje s proteiny umožňuje rozpouštění tuku ve vodě, takže všechny potřebné látky tělo rychleji vstřebává.Takto upravený se dostane i do nejmenších kapilár, rozpustí nevhodný tuk, pročistí žíly a tepny. Ráno a večer půl hodiny před jídlem smíchejte 1 až 3 polévkové lžíce lněného oleje s kvalitním nízkotučným mléčným produktem a dopřejte ho svému tělu.

Sezamový olej
Sezam patří k nejstarším rostlinným olejům. Jako jeden z mála je považován za nejvhodnější olej v teplé kuchyni, protože dobře snáší vysoké teploty a dodává jídlu výbornou chuť. Sezamová semínka jsou bohatým zdrojem mědi a vápníku. Konzumace sezamového oleje posiluje a vyživuje játra a ledviny. Vysoký obsah lecitinu chrání a povzbuzuje mozkový systém. Posiluje paměť a působí antidepresivně. Sezamový olej podporuje funkci trávicího ústrojí, tvorbu žluči a vyprazdňování žlučníku. Tento bílý olej, díky vitaminu E, působí jako účinný antioxidant. Díky vitaminu K si zachováte i ve vyšším věku zdravé kosti, zajistíte si delší život a správné fungování jater. Obsahuje téměř 90 procent nenasycených mastných kyselin, vitaminy B1, B12, PP, hořčík a stopové prvky - mangan, železo, měď, nikl, vitaminy C, E, F. Je bohatý na silné přírodní antioxidanty sezamin, sezamolin a vitamin E. Je prezentován i jako antidepresivum, pomáhá při úzkostech a strachu. Je velmi vhodný i pro děti. Organismus z něho potřebné látky bez problémů vstřebává.

Olej z dýňových semen
Pomůže i vašim mužům. Semena tykve jsou vydatným zdrojem zinku, který zabraňuje vzniku rakoviny prostaty a příznivě ovlivňuje její činnost. Dýňový olej působí proti infekcím močového ústrojí, pomáhá při léčbě srdečních obtíží a problémech s krevním oběhem. Zkrášluje pokožku a vylepšuje paměť, zlepšuje koncentraci a hořčík v něm obsažený snižuje pocit nervozity. Selen v oleji pomáhá odstranit i takzvané stařecké skvrny a zkusit můžete i potírání pokožky při léčbě ekzému. Pomůže i vašim zubům. Lžíci oleje promílejte chvíli v ústech a pak vyplivněte. Zbaví vás povlaku a zabraňuje další kazivosti zubů. Dýňový olej používejte za studena. Ten pravý, hustý, lze zkontrolovat podle toho, že kapka na talíři zůstane "tuhá" - nerozteče se a jeho barva je tmavozelená až kaštanová. Díky svému složení velmi dobře ovlivňuje lidský organismus. Klidně ho můžete využít i při masáži, nezanechává mastné stopy. Navíc po ní budete spát jako miminko.

Konopný olej
Díky výjimečně vyváženému zastoupení nenasycených esenciálních mastných kyselin je konopný olej považován za vůbec nejhodnotnější z rostlinných olejů. Konopný olej má ideální poměr esenciálních mastných kyselin omega-3 a omega-6, jedna ku třem, čím je mimořádně prospěšný pro správné fungování metabolismu. Navíc obsahuje kyselinu gama-linolenovou (GLA), která mimo jiné příznivě ovlivňuje hormonální rovnováhu v těle žen. Pomáhá zmírnit premenstruační syndrom. Při chudokrevnosti posiluje slezinu a zlepšuje krvetvorbu. Vysoký obsah antioxidantů v konopném oleji, jako například vitamínu E, pomáhá chránit buňky před poškozením volnými radikály. Dokáže významně pomoci při prevenci a léčbě řady civilizačních onemocnění. Olej má oříškovou chuť. Mohou se jím dochucovat i saláty a různé druhy jídel. Doporučená denní dávka konopného oleje je jedna čajová lžička 10-15 minut před jídlem.

Právě podzimní období je ideálním časem na to,
abyste ve své domácnosti přivítali nové členy v podobě netradičních rostlinných olejů. Oceníte je při dochucování jídel, které dostanou nový šmrnc. Poděkuje se vám i vaše tělo, kterému pomůžete získat sílu a energii do chladnějších dnů.


Mohlo by vás také zajímat