Proč těhotenství není nemoc, při níž se můžeme hýbat?

Bezproblémové těhotenství není nemoc - neznamená tedy, že máte devět měsíců ležet s nohama nahoře, pokud si to nepřeje váš lékař a vy se cítíte dobře. Nemusíte se vyhýbat pohybu a aktivitě, právě naopak pohyb během těhotenství je stejně důležitý jako správná strava a dodržování pitného režimu.

Cvičení je ideální

Ve většině měst probíhají pravidelné lekce cvičení pro těhotné, fitcentra nabízejí různé relaxační programy, které lze navštěvovat od počátku těhotenství až po samotný porod, cvičit lze pochopitelně také doma. Tato cvičení v konečném důsledku usnadní i samotný porod.Těhotná žena podstupuje enormní psychické, fyzické a hormonální změny a jakékoliv cvičení, kterému se bude v tomto období věnovat, se tomu musí přizpůsobit. Vůbec nejde o to, aby "honila" fyzičku nebo pracovala na ideální postavě. Cvičení během těhotenství má přispět hlavně k tomu, aby si žena udržela organismus v optimálním zdravotním stavu, byla v dobré tělesné i psychické kondici a vytvořila tak předpoklady pro zdárný vývoj plodu. Pravidelný pohyb a přiměřená fyzická aktivita mohou zabránit změnám, které těhotenství a porod na organismus ženy působí; jejich cílem je připravit tělo na porod tak, aby jeho průběh byl co nejšetrnější a nevyčerpal zbytečně ani matku, ani děťátko. Mezi relaxační cvičení, které vám mohou v období těhotenství pomoci, patří cvičení pro těhotné, gravidjóga, pilates pro těhotné, cvičení na míčích, obyčejná chůze či plavání.

Mezi největší benefity pravidelného cvičení patří

Lepší fyzická a psychická kondice
Rychlejší návrat k původní kondici i hmotnosti po porodu
Prevence proti křečím a otokům nohou
Snížení bolestí v zádech a zlepšení držení těla
Lepší pohyblivost kyčelních kloubů
Prevence vzniku hemoroidů, problémů s močením a poklesem pochvy

Cvičením proti nemocem

Maminky, které jsou aktivní a v rámci svých možností cvičí, dále zabraňují vzniku křečových žil a vzniku plochých nohou. Udržují kapacitu plic, která se díky zvětšujícímu se obsahu břišní dutiny zmenšuj. Proto jsou během sportovní aktivity důležitá dechová cvičení, která zlepšují vitální kapacitu plic, udržují pružnost hrudníku a podporují dostatečné okysličení krve procházející plícemi. A v neposlední řadě maminky cvičením podporují pohyby střev - cvičením se urychlí střevní pochody a zabrání se vzniku zácpy. Většina žen může bezpečně cvičit během celého těhotenství, ale stále platí, že těhotenství i cvičení během něj je velmi individuální záležitostí. Budoucí matka by nejvíce měla poslouchat své tělo a pokud má jakékoliv pochybnosti, obrátit se na svého lékaře. Častým problémem nastávajících maminek jsou otoky nohou a křečové žíly. Zejména v letním období jsou otoky přirozené - avšak mohou signalizovat i nedostatečnou činnost ledvin či srdeční selhání. Proto je dobré jednoznačně se poradit s lékařem. K osvědčeným receptům patří opět dostatek pohybu. Sedavou práci je nutné v těhotenství střídat s rekreační procházkou, s pohybem na čerstvém vzduchu. Jednoznačným řešením však není ani výlučně práce vestoje: během ní je třeba si sednout, střídat polohy. Je tomu tak i proto, že těžiště těhotné ženy se mění s růstem bříška.