B-komlex jsou vitaminy, které se starají nejen o naši pleť, srdce a nervy

Když mluvíme o vitaminu B, málokdy máme na mysli konkrétní vitamin ze skupiny, která se nazývá B-komplex. Ten tvoří vitaminy, které mají své názvy, ale také svá čísla. Blíže se na ně podíváme a přiblížíme si, co který pro zdravé a bezchybné fungování našeho těla, znamená. Název pro vitaminy začal používat polský biochemik Funk, když v roce 1912 objevil v rýži látku, kterou později pojmenovali vitamin B1. Přes sto let to tedy víme, ale o jejich důležitosti jsme se dozvěděli až mnohem později.

B-komlex
Tyto vitaminy mají velmi důležité úkoly v našem těle, a když je přijímáme ve správných množstvích, dá se říci, že naše tělo funguje jako správně naolejovaný stroj. Tato skupina vitaminů nám pomáhá přeměňovat jídlo na energii (palivo). Umožňují nám být plni energie během celého dne. Některé vitaminy z této skupiny pracují vzájemně, ale každý z nich má své specifické vlastnosti: od udržování zdravé pokožky a vlasů po zabránění ztráty paměti či jako prevenci migrén.

Výskyt
Vitaminy skupiny B jsou v ovoci, luštěninách, vejcích, mase, rybách a zelenině relativně vysoko obsažené, proto se při vyvážené stravě nesetkáváme s jejich nedostatkem velmi často. Pokud však na snídani sníme croissant, k obědu seběhnete na burger a k večeři si dáme párky s bílým pečivem, k nedostatku velmi pravděpodobně dojít může. 

Objevení prvního vitaminu komplexu B
Slovo vitamin je odvozeno od slov "vital amine" a zavedl ho polský chemik Casimir Funk v roce 1912. Funk izoloval vitamin B1 (thiamin) z rýže.
Vitaminy skupiny B jsou ve vodě rozpustné a kdybychom se předávkovali, většinu umíme vyloučit močí. Avšak při předávkování syntetickými vitaminy, na rozdíl od přírodních vitaminů, může dojít i ke toxicitě.

B1 (thiamin)
Nejdůležitějším úkolem vitaminu B1 je metabolismus sacharidů (přeměna) na jednoduchý cukr glukózu. Druhým nejdůležitějším úkolem je správná funkce nervového systému. Dále nám pomáhá při tvorbě nových zdravých buněk. Je označován také jako antistresový vitamin a chrání imunitní systém. Nedostatek je vzácný, ale vyskytuje se například u alkoholiků, protože je zhoršené jeho vstřebávání. Pokud ho máme nedostatek, projevuje se například popraskanými koutky na rtech.
Zdroje: celozrnné obiloviny, červené maso, žloutky, zelená listová zelenina, luštěniny, sladká kukuřice, hnědá rýže, droždí, klíčky

B2 (riboflavin)
Riboflavin má roli v rozkladu všech tří základních složek potravy (sacharidy, tuky bílkoviny). Dále funguje i jako antioxidant (chrání naše buňky před volnými radikály, které poškozují buňky), chrání před předčasným stárnutím a kardiovaskulárními chorobami. Je velmi důležitý při správné tvorbě červených krvinek. Rovněž jeho dostatek nás může chránit před migrénami. B2 vitamin je citlivý na sluneční záření.¨Nedostatek může způsobit například anémii.
Zdroje: mandle, mléko, jogurt, vajíčka, špenát, maso, hrášek

B3 (niacin)
Tento vitamin nám pomáhá mít správnou hladinu HDL (dobrého) cholesterolu. Čím více máme dobrého cholesterolu, tím méně máme špatného cholesterolu. Niacin se ukázal jako účinný v boji proti akné. Nedostatek je velmi vzácný, ale může se vyskytovat u alkoholiků. Naopak při předávkování se mohou vyskytnout bolesti hlavy a nevolnost.
Zdroje: maso, mléko, ryby, vejce, luštěniny, brambory, arašídy

B5 (kyselina pantotenová)
Tento vitamin patří k nejvíce rozšířeným vitaminům. Nachází se v každé skupině potravin. Říká to o něm i jeho název. Panthotenic pochází z řeckého slova panthoten, které znamená odevšad. Pomáhá nám rozkládat tuky a sacharidy na energii a má důležitou úlohu při tvorbě hormonů zahrnujících například testosteron. Dále nám pomáhá udržovat pěknou zdravou pokožku a redukuje známky stárnutí. Kyselinu pantotenovou dokonce tvoří bakterie v našich střevech. K nedostatku nedochází, při předávkování se může vyskytnout průjem.
Zdroje: avokádo, jogurt, vajíčka, maso, luštěniny

B6 (pyridoxin)
Pomáhá v regulaci homocysteinu (spojován s nemocemi srdce). Pyridoxin hraje důležitou roli v naší náladě a pomáhá se správným spánkem (pomáhá produkovat serotonin, tedy hormon dobré nálady a melatonin na dobrý spánek). Některé studie ukazují, že potlačuje zánět například u lidí s revmatickou artritidou. Nedostatek je vzácný, nachází se jen u alkoholiků. Nedostatek se projevuje kožními problémy, zmateností, nespavostí. Vyšší dávky se ukázaly jako účinné při řešení PMS.
Zdroje: játra, hnědá rýže, ryby, máslo, klíčky, celozrnné obiloviny

B7 (biotin)
Označovaný jako vitamin krásy, protože je spojován s pěknými vlasy, pokožkou a nehty. Pomáhá regulovat hladinu cukru v krvi. Velmi důležitý je zejména v těhotenství, protože pomáhá při správném vývoji děťátka. Biotin se také tvoří v našem těle díky střevním bakteriím. Nedostatek je vzácný, může se vyskytnout u lidí, kteří konzumují hodně vaječného bílku.
Zdroj: játra, žloutek, arašídy, květák, houby

B9 (kyselina listová)
B9 má úkoly, jako je tvorba DNA či tvorba hemoglobinu, tedy krevního barviva. Je často používaná na obohacení cereálií a chleba. Pomáhá předcházet depresím a ztrátám paměti. Také je důležitá v těhotenství, protože pomáhá správnému růstu miminka a chrání ho před poškozením. Nedostatek způsobuje anémii, pomalý růst. B9 se teplem ničí, proto je lepší konzumovat ho v potravinách v syrovém stavu.
Zdroj: listová zelenina, chřest, losos, kořenová zelenina, mléko, fazole

B12 (kobalamin)
Tento vitamin má klíčovou roli v metabolismu sacharidů, tuků, bílkovin a při tvorbě krevních buněk. Dále pomáhá při tvorbě a opravě DNA. Nedostatek se vyskytuje u vegetariánů. Je skladován v játrech a může nám vydržet až několik let. S věkem se zhoršuje jeho vstřebávání. Zajímavé je, že se nenachází v rostlinných zdrojích.
Zdroji jsou: játra, maso, žloutky, mléko, drůbež


Mohlo by vás také zajímat