Jaké máte riziko infarktu?

Otestujte se, jaké je vaše riziko infarktu. Krátký test o napoví o stavu vašeho srdce. Pusťte se do toho, je to jen tucet dotazů.

1. Kolik je vám let?
méně než 30 – 0 bodů
30 až 50 let  - 1 bod
více než 50 let- 2 body

2. Trpěl někdo ve vaší rodině chorobou srdce či cév?
ano, nemocní jsou moji nejbližší příbuzní (rodiče či sourozenci) – 2 body
ano, nemocní jsou vzdálenější příbuzní (strýc, teta, případně bratranec nebo sestřenice) - 1 bod
ne, nevím o nikom v rodině - 0 bodů

3. Kouříte?
ano, aktivně – 2 body
ne – 0 bodů
pasivně – 1 bod

4. Sportujete?
pravidelně - 0 bodů
příležitostně (na dovolené, víkendu) – 1 bod
ne – 2 body

5. Pijete alkohol?
jsem abstinent/ ka - 1 bod
občas a jen v malých dávkách - 0 bodů
často a hodně - 2 body


6. Jak vypadá váš jídelníček?
jím denně ovoce a zeleninu, celozrnné potraviny, mléčné výrobky a z masa především drůbež a ryby – 0 bodů
jím téměř každý den maso (často hovězí a vepřové), rád konzumuji uzeniny a smažená jídla - 2 body
většinou se snažím dodržovat zásady zdravé výživy, občas však zhřeším - 1bod

7. Máte vysoký krevní tlak - více než 140/90?
ano – 2 body
ne – 0 bodů
nevím - 1bod

8.Cítite se často unavení, bolí vás hlava?
ano – 2 body
ne – 0 bodů
občas – 1 bod

9. Zažíváte opakovaně stres?
ano -2 body
jen občas – 1 bod
ani ne – 0 bodů

10. Zadýcháváte se při chůzi do schodů nebo při fyzické práci?
spíše ne - 0 bodů
pouze pokud je velmi teplo - 1 bod
téměř vždy - 2 body

11. Vypočítejte si index tělesné hmotnosti BMI: Svou hmotnost v kg vydělte druhou
odmocninou své výšky v metrech. Například 70: 1,7 na druhou = 24,2.
Výsledek je:
méně než 25 - 0 bodů
25 až 30 – 1 bod
více než 30 – 2 body

12. Máte v normě hladinu cholesterolu v krvi? (Tedy max. 5 mmol / l)?
ano - 0 bodů
ne - 2 body
nevím - 1 bod

Vyhodnocení:

21 až 24 bodů: Riziko srdečního infarktu je ve vašem případě vysoké. Neprodleně
navštivte svého lékaře a nechte si změřit tlak, udělat rozbor krve a vyšetření srdce pomocí EKG. Pokud chcete skutečně předejít riziku srdečního kolapsu, na prevenci je nejvyšší čas.

10 až 20 bodů: Ve vašem případě je riziko mírně zvýšené. Doporučujeme vám dohodnout se s praktickým lékařem na preventivním sledování krevního tlaku a hladiny cholesterolu v krvi. Zároveň se však zamyslete nad svým jídelníčkem - omezte zejména sůl, živočišné tuky, pití tvrdého alkoholu (s mírou je třeba pít víno) a začněte alespoň trochu sportovat, stačí přitom chodit.

Méně než 9 bodů: Vaše srdce je s největší pravděpodobností v dobré kondici, takže se o něj nemusíte momentálně obávat. Rozhodně to však neznamená, že byste neměli žít zdravě a podceňovat zdravý jídelníček. Nezapomínejte na konzumaci ovoce, zeleniny a na pravidelný a dostatečný pohyb.
A ještě jedna rada: nekuřte.