Nadýmání nezpůsobují jen potraviny, ale i mluvení při žvýkání

Nafouklé břicho není jen estetický problém, který dokáže pěkně potrápit. Příčinu ale nelze vždy hledat jen u obecně známých a nadýmavých potravin. Věděli jste, že za nadýmáním může stát i to, že při jídle mluvíte?

Příčiny nadýmání
Denně se ve střevech dospělého člověka vytvoří kolem 2000 mililitrů plynů. Pokud jich je více, mohou se ozvat bolestí, nepříjemně plným břichem či křečemi. Zvýšenou tvorbu plynů může vyvolat prakticky cokoli. I bublinky ze studeného nápoje se vám mohou připomínat ještě několik hodin poté, co jste se napili. Znáte ale všechny původce nafukování?

Až do dna
Mnohem více vzduchu spolknete, pokud pijete nápoje brčkem. Zejména, pokud se brčkem snažíte vysát i poslední kapky ze dna sklenice.

Držíte štíhlou inii
Možná vám vystoupne bříško po každém jídle, ale s nadýmáním to nesouvisí. Štíhlé ženy mají často žaludek spadlý a tlačí jim na střeva. Když se naplní, projeví se vydutím podbřišku. I malá porce jim snadno navodí pocit nafouknutého břicha a tíhy. Řešením je jíst malé porce každé dvě hodiny.

Příznaky premenstruačního syndromu
Premenstruační syndrom často doprovází nafukování. Odborníci radí dbát v tomto období na vápník a hořčík ve stravě. Oba minerály bojují proti příznakům PMS.

Cukr ve stravě
Při problémech s nafukováním co nejvíce omezte příjem cukru v potravě, protože ve střevech kvasí a zvyšuje tvorbu plynů.

Sedavé zaměstnání
Máte sedavé zaměstnání? Alespoň každou hodinu vstaňte a projděte se. Snažte se sedět vzpřímeně, abyste netlačili na břišní svaly.

Žvýkání žvákačky
Při žvýkání žvýkačky sice spolknete i vzduch, ale nafukují vás umělá sladidla, která obsahují právě ty druhy, co o nich říkají, že jsou bez cukru.

Neskáčete
Peristaltiku rozhýbete, jen když se sami budete hýbat. Pomůže běh, trampolína i hbitá chůze. A samozřejmě milování, protože i to je zdravý pohyb!

Pijete bublinky
Pokud jim nemůžete odolat, napijte se. Ale nápoj nesmí být studený a nesmí ho být hodně. Půllitrové studené pivo nebo kolový nápoj obsahují navíc i cukr, který bude ve střevech kvasit. Necelé dva decilitry minerálky vám mohou dokonce pomoci i s trávením.

Solíte
Sůl zadržuje v těle vodu, což může přispět k nadýmání. Jídla ochucujte bylinkami, nejlépe čerstvými.

Z čeho vás nafukuje?

  • Luštěniny - čočka, fazole, hrách, sója
  • Zelenina - brokolice, zelí, květák, kapusta, česnek, cibule
  • Ovoce - švestky, třešně, liči, meruňky, hrušky, nezralé banány
  • Čerstvé bílé pečivo a kynuté těsto
  • Uzeniny, smažené maso
  • Mléko, mléčné výrobky, zrající sýry
  • Sycené minerálky a slazené nápoje, pivo, alkohol
  • Jídla s vysokým obsahem cukru a soli
  • Žvýkačky, sladkosti a nápoje, které obsahují umělá sladidla

 

U jídla můžete mluvit, ale...
Možná při jídle nemluvíte, abyste nesnědli hodně vzduchu a nenafukovalo vás to, ale nemusíte se bát. Stačí, když budete mlčet při žvýkání. Mezi jednotlivými kousky klidně mluvte.
 


Mohlo by vás také zajímat