Nemoc zvaná obezita

Obezita je nejrozšířenější problém výživy. Lékaři vás pokládají za obézní, pokud jste o 30 procent těžší než je normální přijatelná hmotnost pro vaši výšku, pohlaví a věk. Zdravotničtí experti sestavili standardní tabulky, které zobrazují přijatelné rozpětí hmotnosti. Váš praktický lékař by je měl znát a jejich kopie by vám měl poskytnout. Protože hmotnost patří do jisté míry k emocionálním problémům, měli byste požádat svého lékaře o radu, pokud se domníváte, že vy nebo někdo z vaší rodiny trpí vážnou nadváhou.

Žádná zázračná léčba obezity neexistuje
Nižší a zdravější hmotnost však můžete dosáhnout zvýšením fyzické aktivity a omezením příjmu kalorií - zejména těch, které obsahují tuky.

Obezita může ničit vaše zdraví i štěstí
V emocionální rovině vede často k nedostatku sebeúcty a depresím, neboť nemůžete normálně aktivně žít. Fyzické potíže se projevují dušností, bolestmi nohou a oteklými kotníky. Nadměrná obezita často poškozuje klouby, způsobuje osteoartritidu, zejména kolem kolen a kyčlí. Lidé s výraznou nadváhou mají nadprůměrné sklony k vysokému tlaku, cukrovce, problémům se žlučníkem a dnou. Mají pravděpodobně mnohem bolestivější a déle trvající symptomy při angině pectoris a artritidě, které mají s rostoucím věkem horší průběh, pokud se nadváha nesníží. Obezita se spojuje i s aterosklerózou, problémy se srdcem a některými typy rakoviny.

Obvyklou příčinou obezity bývá kombinace přejídání a nedostatku pohybu
Pokud přijímáte více kalorií, než při normální denní aktivitě spálíte, nadbytečné kalorie se ukládají v podobě tuku. To nemusí nutně znamenat, že jíte více než ostatní lidé. Pokud je však na vašem jídelníčku strava s vysokým obsahem kalorií, mohou dokonce i malé porce vaše tělo zásobovat větším množstvím energie, než potřebujete. To se pravděpodobně projeví na růstu hmotnosti - pokud zároveň nezvýšíte úroveň fyzické aktivity, abyste kompenzovali příjem kalorií.

Lékařské výzkumy ukazují, že pro regulování hmotnosti je ve stravě určující poměr tuků a sacharidů
Lidé, kteří konzumují stejné množství kalorií, přibírají mnohem snáze, pokud jejich strava obsahuje více tuků než sacharidů. Proto se nadváhy snadněji zbavíte při nízkotučné dietě, než při té, v níž snížíte poměr sacharidů. Výsledky výzkumů upozorňují, že asi 50 procent naší energie by mělo pocházet z potravy obsahující sacharidy a maximálně 35 procent tuků.

Mnoho obézních lidí obviňuje ze své nadváhy pomalý metabolismus, hormonální nerovnováhu nebo dědičnou dispozici
To jsou však pravé důvody jen zřídkakdy. Zdá se, že obezita pronásleduje celé rodiny jednoduše proto, že se z generace na generaci dědí nezdravé stravovací návyky.