Špenát nebo mangold?

Mangold je prastará zelenina, která po čase upadla do zapomnění. Dnes se opět objevuje a používáme ho jako alternativu špenátu, kapusty a jiným druhům listové zeleniny. Mangold je košťálová listová zelenina a jeho příbuzným je právě špenát. Je méně vydatný a mnohem citlivější na chlad, proto není tak rozšířený jako špenát. Mangold znali již staří Římané a jeho pěstování se později rozšířilo ze severní Itálie na západ do Francie a do Švýcarska.

Mangold obsahuje hodně vlákniny, která má blahodárný vliv na střevní flóru
Vláknina váže vodu a spolu s ní i tuky a toxiny. Mangold urychluje pasáž střev , odstraňuje zácpu a jiné trávicí problémy. Zde totiž platí, že čím kratší dobu se potrava zdrží v trávicím traktu, tím méně se tam rozkládá a hnije. Díky vysoké koncentraci vápníku, železa a hořčíku a vitaminu C. Mangold je důležitou dietní rostlinou.

Léčivé účinky mangoldu
• Vitalizuje mozek a nervy
• Odstraňuje nervozitu a únavu, zlepšuje koncentraci
• Odstraňuje zažívací problémy a detoxikuje střeva
• Snižuje hladinu tuků v krvi
• Posiluje imunitu, srdce a svaly
• Chrání sliznice celého organismu
• Zpevňuje kosti a zuby
• Stimuluje krvetvorbu a okysličování buněk
• Aktivizuje produkci hormonů a mentální svěžest

Dovezený mangold se u nás začíná objevovat začátkem léta
A to pouze od června do července. Listový mangold je oblíbenější a rozšířenější než řapíkatý mangold, ten se však můžeme použít i jako chřest. Je to velmi lehká dietní zelenina s vysokým obsahem vitamínů a minerálních látek. Je mimořádně vhodný zejména pro starší lidi a seniory.

Mangold obsahuje velké množství karotenů
Které významným způsobem chrání sliznice. Obsahuje také velké množství komplexních sacharidů, je tedy výborným zdrojem glukózy pro mozek a nervy.

Mangold má ale i jednu nepříjemnou vlastnost
Obsahuje větší množství kyseliny šťavelové. Ve střevech váže vápník na nerozpustnou sloučeninu a ztěžuje jeho biologické využití. To však platí pouze tehdy, pokud ho konzumujeme ve velkých množstvích. Ideální porce představuje 150 až 200 gramů. Mangold by měl správně podávat s citronovou šťávou nebo čerstvou paprikou, které společně obsahují velké množství vitamínu C. Zabrání se tak tvorbě karcinogenních nitrosaminů.