Vánoční hudba v obchodech má špatný vliv na duševní zdraví, ale pomáhá obchodníkům

Vánoční atmosféra může navodit sváteční pocit, ale také může mít špatný vliv na naše duševní zdraví. Co je pro někoho úžasná hudba, může být pro jiného stresující zážitek. Zabývají se tím nejen psychologové, ale i marketingoví poradci obchodních řetězců.


Vánoce a adventní neděle
Vánoce a kovy pojmenované neděle jsou pro obchodníky, co se týče obratu nejlepší v roce. K nákupem se své zákazníky snaží dotlačit nejen sváteční výzdobou, ale i tematickou hudební kulisou. Stále dokola ji musí hlavně poslouchat prodavači v obchodech. Nekonečné opakování písní znemožňuje, aby je prodavači vytěsnili z mysli. Ti se pak nemohou soustředit na nic jiného.
 
Veselé svátky stresu
Obecně platí, že "hudba okamžitě směřuje k našim emocím a obchází racionalitu". Vánoční hudba pravděpodobně dráždí lidi, pokud hraje příliš nahlas a příliš brzy. To může vyvolat pocit, že jsme v pasti - připomíná nám to, že musíme nakoupit dárky, uspokojovat lidi, uspořádat sváteční oslavy. Někteří lidé na to reagují impulzivními nákupy, z čehož mají obchodníci radost. Další jednoduše z obchodu odejdou. Je to riziko. Podle některých psychologů opakování vánočních melodií negativně ovlivňuje náš mozek. Jednoduše, všechnu svou energii vkládáme do toho, abychom neslyšeli to, co slyšíme.
 
Správná skladba i vůně
Na druhé straně, odborná studie zjistila, že symetrie mezi písní a vůní povzbudila zákazníky, aby se v obchodě zdrželi déle a znamenala i zvýšený prodej. Hudba může navodit "utrácející" náladu. Sváteční hudba v kombinaci s vhodnými svátečními vůněmi může ovlivnit zákazníky tím, že zvýší množství času stráveného v obchodě, jejich záměr vrátit se zpět a záměr něco koupit. To je zase názor odborníků, studujících vliv hudby na nakupování během svátků. Podle nich pomalé skladby zpomalují nakupující, kteří stráví v obchodě více času a utratí více peněz. Oproti tomu skladby s rychlejším tempem zákazníky vybízí k rychlejšímu tempu a to prodejcům moc nenahrává k tomu, aby u nich kupující strávili více času a udělali velké nákupy. 


Mohlo by vás také zajímat