Jak zvládnout sváteční hodování?

Jak zvládnout svátky a přísun velkého množství kalorií? Každé svátky a rodinné setkání jsou v podstatě stresové a spojují se s přejídáním, tvrdí psychologové. Řešení? Doporučuje se zvýšený příjem hořčíku a konzumace jablek.

Jablko zásobuje organismus důležitými látkami, váže tuky a obsahem kyseliny salicylové se podílí na prevenci infarktu.

Mnohé studie prokázaly, že lidské tělo spotřebuje v stresovém stavu mnohem více hořčíku, než je běžné. Ve vypjatých situacích se proto doporučuje zásobovat organismus právě tímto prvkem - pomůže totiž přispět k celkové vyrovnanosti a pohodě. Dostatečným příjmem hořčíku také lze předejít bolestem hlavy a zvýšení krevního tlaku, zintenzivnit pohyblivost střev, čili předejít zácpě, a podpořit metabolismus tuků a cukrů. K potravinám, které jsou bohaté na hořčík, patří např. sója, obiloviny, brambory nebo luštěniny. Další alternativou jsou hořčíkové tablety.

Sváteční, čili nadměrný příjem tuků, cukrů a soli se doporučuje "neutralizovat" potravinami s tzv. ochranným účinkem, které zároveň vyvolávají pocit nasycenosti, např. brokolicí a česnekem. Obě tyto potraviny lze upravit různými způsoby a přidávat je jako přílohu k nejrozmanitějším jídlům, dokonce i sladkým. Ochranný účinek má podle odborníků i jablko, které je třeba konzumovat minimálně hodinu a půl po posledním jídle a hodinu a půl před následujícím jídlem. Už jedno menší jablko zásobí organismus důležitými látkami a pomůže vázat nadbytečné tuky. Jablko navíc obsahuje kyselinu salicylovou, která se podílí na prevenci infarktu, což může být v čase sváteční hojnosti a kumulace rodinných příslušníků významným přínosem pro zdraví.

Odborníci také upozorňují: Nesnažte se v rámci volných dní kompenzovat konzumaci svátečních dobrot nepřiměřenými sportovními výkony. Delší procházka určitě nikomu neublíží, ale nevhodné sportovní aktivity mohou mít pro netrénované tělo i život ohrožující účinky. S aktivním pohybem je třeba začít v malých dávkách, přičemž je nezbytné respektovat celkový stav organismu.