Výživa sportovce znamená zvýšený přísun vitaminu C

Vitaminy potřebujeme všichni. Jsou pro nás nezbytně nutné. Ale většinou nepotřebujeme vitaminy doplňovat jinak než formou pestré a přirozené stravy. Jinak je tomu u dětí, lidí v rekonvalescenci a u lidí, kteří podávají maximální výkony, tady u aktivních sportovců. Z vitaminů, které jsou pro sportovce nezbytné je třeba vyzdvihnout vitamin C.

Pokud vám chybí céčko, trpí kosti i šlachy
Dostatečný a pravidelný přísun vitaminu C má obrovský přínos pro sportující lidi a to hned z několika důvodů. Tak například se podílí na regulaci metabolismu aminokyselin a urychluje hojení ran. Udržuje tkáně a kosti zdravé a v kondici. Podporuje vstřebávání železa. Nedostatek tohoto stopového prvku v lidském organismu způsobuje anémii, která trápí mnoha sportovců. Vitamín C ovlivňuje zužitkování minerálních látek v organismu. Tedy jeho funkce spočívá v napomáhání zpracování a využití vápníku, železa nebo i aminokyselin, například při tvorbě a regeneraci kolagenu, kostí či šlach. Dále má vitamin C schopnost předcházet poškození, které způsobují volné radikály. Ty jsou všude kolem nás a jsou hlavní příčinou onemocnění.

Vitamin C blokuje volné radikály, které negativně ovlivňují i ​​na výkon
Jelikož každá pohybová aktivita vyžaduje zvýšený přísun kyslíku, spolu s ním se do těla zůstávají i volné radikály. Ohroženi jsou zejména sportovci, kteří mají vysokou kyslíkovou absorpci způsobenou zvýšeným dýcháním při fyzickém výkonu. Zvýšené dýchání vytváří prostor pro volné radikály, které při nedostatku antioxidantů, kterým je i vitamín C, destruují buňky, tkáně nebo látky potřebné pro zdravý a funkční vývoj sportující člověka. Jak se tedy projeví nedostatek céčka u sportující člověka? Kromě snížené fyzické výkonnosti, únavy, podrážděnosti a náchylnosti na infekční onemocnění, může pocítit nepříjemné bolesti kloubů. Dochází také ke zvýšené tvorbě modřin a pomalému hojení ran. Všechny uvedené symptomy mohou zásadně ovlivnit výkon sportujícího člověka na trénincích a závodech, popřípadě ho na delší dobu vyřadit z tréninkového procesu.

Pokryje strava potřebu vitamínu C?
Vitamin C je vitamin rozpustný ve vodě. To znamená, že ho třeba přijímat ho denně a v dostatečném množství. Nachází se hlavně v ovoci a zelenině. V bohatém množství ho obsahují šípky, kiwi, jahody, paprika, citrusové plody, listová zelenina, černý rybíz, křen či petrželka. Ne vždy je však pro člověka snadné uhlídat si příjem ovoce a zeleniny bohatého na céčko. U vitaminu C je to náročné i proto, že je citlivý na teplo. To znamená, že při tepelné úpravě potravin dochází k jeho ztrátám a v těle vám může chybět i tehdy, když se stravujete zdravě.

Vsaďte raději na jistotu
Pokud nemáte čas kontrolovat přísun vitaminu C do svého organismu prostřednictvím potravy, máte i jinou možnost. Jsou jí vitaminy ve spreji. V porovnání s běžnými vitaminovými doplňky mají až 9-krát lepší účinnost, rychle se vstřebávají a neobsahují tolik zbytečných složek jako jiné preparáty. Navíc je můžete mít kdykoliv u sebe.


Mohlo by vás také zajímat