Zimní teploty nahrávají chřipce

Tato zima připomíná doslova pravé aprílové počasí. Den dva trochu mrzne, spadne pár vloček sněhu a vzápětí oteplení, voda a plískanice. Zanedlouho vykoukne sluníčko a pocitově je jako na jaře. Vzápětí vítr přivěje pár oblaků a počasí je čistě podzimní, mlhavo, chladno, větrno a deštivo. Takové výkyvy v teplotách jsou ideální prostředí pro rychlé nachlazení, rýmu a hlavně chřipkové onemocnění.

Virus chřipky se šíří především vzduchem kýcháním, kašláním, běžným rozhovorem
Inkubační doba je 1 až 3 dny. Nejvíce ohroženy jsou skupiny pacientů s oslabenou imunitou, s chronickým zánětem průdušek, astmatici, starší lidé a malé děti. Postačuje velmi malá dávka virů na vyvolání infekce a to je jedna z příčin prudkého šíření chřipky. Doporučuje se používání zdravotní roušky, které zabrání šíření infekce a dalšímu přenosu onemocnění.

Příznaky chřipky
• pocit chladu a zimy
• v prvních třech dnech nemoci se dostavuje vysoká teplota
• bolesti hlavy, očí, krku, kloubů, svalů, únava a vyčerpanost
• suchý dráždivý kašel, ucpaný nos
• nechutenství, respektive pocit na zvracení

Při tomto onemocnění je důležité
Často provětrat byt, pít dostatek tekutin zejména teplý čaj, jíst střídmě, kořenitá jídla zcela vyloučit. Zintenzivnit příjem vitaminů v přírodním stavu, to znamená dostatek ovoce a zeleniny. V průběhu chřipky je ideální zvýšit příjem vitaminu C jako doplněk stravy z lékárny. V žádném případě by se onemocnění nemělo podceňovat a mělo by se vyležet. K uzdravení obvykle dochází během 2 až 4 týdnů od prvních příznaků onemocnění.

Prevence proti chřipce
• Pravidelný pohyb na čerstvém vzduchu, ať už formou procházky, nebo sportovní aktivity
• Vhodné oblečení
• Otužování organismu pohybem venku, nebo formou střídání teplé a chladnější vody při sprchování.
• Příjem dostatečného množství vitamínů, konzumací ovoce a zeleniny.
• Zvlhčování vzduchu v interiéru v topném období, pravidelné intenzivní větrání, které sestává otevřením okna (ne štěrbiny větracího okna) po dobu pěti minut.
• V chřipkovém období je třeba vyhýbat se místům s větší koncentrací lidí, jako jsou kina, divadla, obchodní centra ...
• Dostatek tekutin, zejména ovocné šťávy, bylinné čaje, minerální voda.
• Očkování vakcínou.