Facebook dává i bere

Facebook je fenomén, který ovlivňuje, ať chceme nebo nebo ne, náš život. A jsou dokonce lidé, kteří si bez něj svůj, kariérní ani osobní život, neumí vůbec představit. Vzpomene si ještě, jaké to bez Facebooku bylo? Připomeneme vám, co se tehdy nedělalo.

Facebook dává i bere

1. Lidé se tolik nesledovali
Dnes nejsou ničím vzácným rozchody kvůli Facebooku. Jakmile označíte a klikáte na tlačítka, emoticony, sdílíte, vytváříte tím obraz o sobě nejednou mylný a ne úplný. Pokud jste klikli někoho obrázek, nemusíte se zcela ztotožňovat s jeho obsahem a vy ani netušíte, kdo je tím divákem, který vaši činnost právě sleduje. Pokud jste navštívili Itálii a zmínili se o tom na Facebooku, vlastně všichni přátelé vědí, že jste byli na dovolené. Stejně tak o vás kdokoliv z nich může vědět i to, co není pravda a to se přes Facebook dá velmi snadno.

2. Měli jsme víc času
Opravdu jsme měli více času na všechno. Méně stráveného času sledováním a slídění na Facebooku měli i některé zvláštní typy lidí. Mnohdy lidé, kteří Facebooku a jiným sítím podlehli, kontrolují statusy, trpí problémem a roztržitostí, pocity, že pokud se něco událo a oni to neviděli, bude to katastrofa. Jestli fotografie nenasbírala dostatek lajků od konkrétních lidí, stal se asi nějaký vážný problém ...

3. Neprohlíželi jsme tolikrát mobil
Ještě pamatujeme někteří časy, kdy se mobil vytahoval kvůli sms, či telefonování. Dnes se vytahuje také kvůli Facebooku. A za minutu opět. A znovu a znovu. Všude kam mladí přijdou, do restaurace, do parku, a podobně.  Vůbec není ojedinělý případ, kdy se mladí lidé, sedící u jednoho stolu, spolu baví přes sociální sítě!

4. Firmy o sobě nedávaly tolik vědět
Firmy neměly starosti s fungováním nějakého Facebooku. Dnes pokud chce firma držet krok s konkurencí, musí najímat drahé agentury či specialisty, kteří se starají o virály a celou stránku jako takovou. Na Facebooku existuje několik zásad a ty musí umět ovládat a správně chápat. Oslovovat lidi neustále, komerčními i virálními příspěvky. Hrát si na baviče, i vedoucího týmu. Zejména však on-line marketing Facebook výrazně ovlivnil tím, že vytvořil samostatné prostředí ve kterém se dá inzerovat. Pro velký počet firem je to však nástroj, kam nalijí peníze a nezískají nic. Pokud nemáte rádi Facebook a jeho výrazný vliv na veřejnost, která je následně snadno zmanipulovatelná, nedaří se vám na něm, podobně jako naší stránce na Facebooku.

5. Vztahy byly "vztahovější"
V rámci sociálního spojení s ostatními to bylo těžší. Nebyl Facebook, ale byly emaily a ICQ. A kdo neměl ani to, tak hold zůstal alespoň v telefonním seznamu. Více se telefonovalo, navštěvovalo, setkávalo venku. I gratulace k svátku vypadala jinak. Dnes hromadné označení všech Josefů 19. března či Denis 11. září, znamená odbýt si tuto "povinnost" pár kliknutími a vše je pohodlně vyřízené, sdělené na jejich nástěnce, ačkoli možná o nic takového ani nestáli. Vztahy mezi lidmi byly mnohem osobnější. Dnes když někoho nevidíme nějaký čas, tak stačí napsat přes Facebook, pobavit se o posledních příspěvcích, nebo začít diskusi kvůli něčemu, co je na Facebooku. A hned je zdvořilostní "návštěva" vykonána.

Autor: Lenka Kostková