Jak si prodloužit život, když si ho zkracujete sedavým zaměstnáním?

Sezení není pro naši páteř zrovna to pravé ořechové. Co ale dělat, když nás to sezení živí? Jak si zpříjemnit a udělat zdravým i sedavé zaměstnání? Návodů je hned několik a jejich realizace není zas tak nedostupná.

Víte, že u lidí, kteří denně prosedí více než patnáct hodin,
je o 64% vyšší pravděpodobnost, že zemřou na cévní onemocnění? Každá hodina strávená v sedě zvyšuje riziko. Jak to řešit, pokud pracujete takříkajíc od stolu? Člověk je geneticky navržen tak, aby byl více či méně stále v pohybu. Dnes je ale trend takový, že sedíme osm až deset hodin v práci, pak se domů dovezeme autem a opět se usadíme - pro změnu k televizi. V takovém těle se pak prokazatelně začnou rozvíjet chorobné procesy, varují lékaři.

Světová zdravotnická organizace dnes uvádí nečinnost
jako čtvrtého největšího zabijáka dospělých, který je zodpovědný za 9% předčasných úmrtí! Mnoho z nás však pracuje v kancelářích a od stolu prostě jen tak utéct nemůže. Existují však jednoduché rady, jak si trochu pohybu dopřát i tak. Není třeba žádných sportovních výkonů, stačí minuta, která rozhýbe metabolismus.

Zdravotní následky dlouhého sezení
● V sedě je páteř strnule ohnutá v nevhodné pozici, která zatěžuje meziobratlové ploténky i svaly, což vede nejen k bolesti, dokonce k trvalé degeneraci a deformaci páteře a pohybového aparátu.
● Při dlouhodobém sezení je vlivem nečinnosti narušen oběhový systém, dýchání i trávení, a může tak docházet ke komplikovaným zdravotním problémům celého systému, například k trombóze.
● V pasivní poloze vsedě i narušen oběh lipázy, což je enzym, který štěpí tuky.

Jděte, cvičte, hýbejte se
1. Každých 30 minut vstaňte ze židle a na minutku se projděte nebo se alespoň zvedněte a přetáhněte - klidně i v obleku, stačí jen rotace trupu vestoje a dřep s otočením trupu.
2. Vytvořte si alternativní variantu zvýšeného stolu, abyste mohli pracovat i vestoje.
3. Pokud je to možné, neposílejte kolegům stále jen maily, zvedněte se a běžte mu říct, co potřebujete.
4. Zapomeňte na výtah, choďte pěšky po schodech.
5. Parkujte dál od vchodu do firmy, než jste zvyklí.
6. Jděte ke svému pracovnímu stolu delší cestou, každý pohyb a krok se počítá.
7. Používejte v kanceláři fit míč a poseďte si něm.
8. Během oběda si udělejte malou procházku.
9. Každý den choďte alespoň 20 minut tak rychle, abyste se zpotili.
10. Každé ráno udělejte pár kroků, dřepů nebo speciálních a přitom jednoduchých protahovacích cviků.
11. Po návratu z práce na čas zapomeňte, že máte doma židli.


Mohlo by vás také zajímat