Proč je tak důležitý pravidelný pohyb?

Neustále slýcháme, jak je třeba rozpohybovat svoje tělo, ale proč je pro člověka pohyb tak důležitý? Protože jeho tělo je k pohybu skvěle uzpůsobené. Netvořila ho příroda k tomu, aby neustále sedělo, to s sebou nese až moderní doba. Dovezeme se kam potřebujeme, na jednom místě zjistíme vše potřebné, aniž bychom museli vylézt z bytu a další a další “benefity” naší doby. Ale svaly, kosti a dokonce i mozek trpí.

Jak vypadá náš běžný den?
Ráno vstaneme, autem se dovezeme do práce, kde se výtahem vyvezeme do kanceláře a strávíme celý den sezením za počítačem. Ve volném čase sedíme před televizí nebo opět za počítačem. Čest výjimkám, ale většina lidí tráví svůj čas neaktivně. Podle nejnovějšího průzkumu, až 43% Čechů vůbec nesportuje. Asi třetina sportuje několikrát do týdne a každý den se věnuje sportu pouze 7% našich spoluobčanů. Dlouhé sezení má přitom negativní dopad nejen na naši tělesnou hmotnost, ale především na naše zdraví.

Proč je pravidelný pohyb tak důležitý?
Podle Světové zdravotnické organizace patří nedostatek fyzické aktivity mezi nejčastější příčiny úmrtí na celém světě. Dokonce ani lidé, kteří pravidelně cvičí, nemají ještě vyhráno. Pokud je 30 - 60 minut cvičení jejich jediný pohyb, a pak stráví celý den sezením, je to prostě málo. Cvičení je strukturovaný, plánovaný, opakovaný a úmyslný pohyb, za účelem zlepšení fyzické kondice, síly, či flexibility. Je jakousi podkategorií fyzické aktivity. Fyzická aktivita je jakýkoliv pohyb, který provádí kosterní svalstvo a který vyžaduje energii. Pozitivní vliv na celkové zdraví a pohodu. Lidé, kteří se v práci hýbou, mají oproti těm se sedavým zaměstnáním několikanásobně nižší riziko vzniku srdečně-cévních onemocnění. Pokud si vaše práce nevyžaduje žádný nebo jen minimální pohyb, měli byste si příležitosti hýbat se, vytvářet sami. Pravidelný pohyb snižuje depresi, nastartuje metabolismus, zlepšuje spánek a celkové zdraví. Ideální je být fyzicky aktivní během celého dne a zároveň se minimálně 3-krát týdně věnovat cílené fyzické aktivitě tedy cvičení. Jak strávit den aktivněji?

1. Cvičte ráno
Vytvořte si ranní rituál. Ještě předtím, než se vrhnete na všechny povinnosti, které mohou způsobit, že si na cvičení čas už nenajdete, zacvičte si. Nemusí jít nutně o hodinu cvičení, ani kvůli tomu nepotřebujete jít do posilovny. Stačí když si nastavíte budík o 15 - 20 minut dříve a zacvičíte si například 5 Tibeťanů , či jiné jógové cvičení. Případně si sestavte vlastní sestavu cviků, které vás správně nakopnou. Endorfiny, které se při cvičení vyplaví, vám zajistí dobrou náladu na celý den. Navíc si nastartujete metabolismus a zlepšíte koncentraci.

2. Hýbejte se během celého dne
Mnozí z nás si zvykli i na krátké vzdálenosti využívat auto nebo autobus. Na pěší chůzi jakoby se zapomnělo. Světová zdravotnická organizace přitom doporučuje udělat za den minimálně deset tisíc kroků. To představuje zhruba sedm kilometrů. Kolik kroků denně uděláte? Běžný člověk udělá za den od tři do pět tisíc kroků. Jak tento počet zdvojnásobit? Udělejte si procházku cestou ze práce, vystupte o zastávku-dvě dříve, nebo si jděte provětrat hlavu během polední pauzy. Na měření počtu ujetých kroků existují aplikace, které na závěr dne zhodnotí, zda byl váš den aktivního nebo ne. Pokud je vzdálenost příliš velká na to, abyste ji ušli pěšky, vytáhněte kolo a šlápněte do pedálů. Ne vždy je to možné, ale zkuste alespoň jednou-dvakrát týdně využít takový způsob přepravy. Během dne několikrát použijete výtah či eskalátor? Zde vzniká další příležitost, jak se rozhýbat. Na výtah zapomeňte a vyběhněte po schodech.

3. Hýbejte se v práci
Dlouhé hodiny strávené sezením za počítačem způsobují problémy s páteří, bolesti hlavy či zažívací potíže. Je ideální se jednou za půlhodinu postavit, protáhnout a udělat pár kroků. V pracovním zápalu si na to možná vždy nevzpomenete, proto si nastavte budík, který vás upozorní, že je čas se rozhýbat. Pokud potřebujete něco probrat s kolegou, nepište mu e-mail, ale postavte se ze židle a jděte za ním osobně.

4. Hýbejte se ve volném čase
Volný čas prožijte aktivně. Nemusí jít jen o cílené cvičení, či zvedání činek. Zaměřte se na něco, co vás baví a dělá vám radost. Začněte tančit, či chodit na procházky do lesa. Jste soutěživý typ? Zahrajte si volejbal nebo badminton. Pokud navíc do těchto aktivit zapojíte i svou rodinu, či přátele, budujete sociální vazby a vytváříte kopu společných zážitků. Neustále zkoušejte něco nového, možností je nepočítaně.


Mohlo by vás také zajímat