Posilování rovnováhy a krevního oběhu stojkou na hlavě

Stojka na hlavě zlepšuje rovnováhu i krevní oběh. Stojka na hlavě má z pohledu jógy velký význam, proto je i označována za královskou pozici. Určená je pokročilým. Asány nazývaná sirshasana je nám nepřirozená (jsme dole hlavou), toto "obrácení" však má mnoho blahodárných účinků. Zlepšuje rovnováhu i krevní oběh, posiluje dýchací systém a koncentraci. Kromě toho se v ní výborně posilují břišní, bederní a šikmé svaly. Připomeňme, že je nevhodná pro lidi s vysokým krevním tlakem či s problémem s krční páteří.

Je nesmyslné zkoušet ji bez jakékoliv přípravy, po krátkém nadšení z jógy. Čas na ni přijde, až si díky józe zpevníme tělo, především šíjové svaly. Je třeba také ovládat základní techniky dýchání do břicha a mít procvičen vrch hlavy a krk. První experimenty se doporučují zkoušet pod dohledem učitele.

Ačkoliv sirshasane říkáme "stojka na hlavě", váha těla musí být rozložena rovnoměrně. Oporu je třeba rozložit mezi ramena, ruce a zadní část krku. Z čela a hlavy vytvořte trojúhelník, přičemž hlava ať je v něm nejvyšší bod. Dlaně uložte po bocích, prsty směřují ven. S nohama se přibližte co nejblíže k rukám a nejdříve se pokuste vyložit kolena na lokty. Pokud v této pozici najdete stabilitu, pokračujte ve zdvíhání nohou - obou najednou, nebo jedné po druhé. Pozorujte hranici, za kterou vás už vaše tělo nepustí. To je váš limit, který se budete snažit překonávat. Způsobů, jak udělat stojku na hlavě je ale více. Nohy při zvedání lze také roznožit a rovnováhu hledat v jejich spojování.

Stejně důležitý je i návrat ze stojky - směrem, jakým jste se na hlavu postavili, nebo opačným - opatrně přejít do kutálení. Aby vás nerozbolela hlava, vyrovnejte si krevní tlak v těle tak, že si lehnete do balasany a pod hlavu si podložíte pěstí.

Být hlavou dole je jiný pocit a navíc, poloha se nedá zkontrolovat pohledem. Zkoušejte s pomocí (učitel, stěna), ale bez opory hledejte svou vlastní rovnováhu. Stále mějte na paměti, že ramena hrají důležitější roli, než si představujete! Zatímco vaše tělo začne balancovat mezi rameny a hlavou, můžete procházet různými stavy. Váš úspěch bude ovlivněn tím, zda mu vnitřně věříte.

Možná se zpočátku budete na sebe zlobit, pokud vám to nepůjde, pohrávat se s myšlenkou, že s jógou skoncujete, nebo budete se sebou bojovat a věřit, že jednoho dne to přijde samo a nohy si nahoře najdou své místo.

Praktická rada: Pokud se vám stojka na hlavě líbí a považujete ji za svou metu, nezapomínejte na posilování a uvolňování krku. Pak se překonávejte v čase. Ideální je držet rovnováhu na hlavě dvě minuty.