Zdravá svačina pro školáky

Zeptáte-li se dětí, jakou svačinu by chtěly do školy nejraději, určitě tušíte, co to bude. Ano, samé nezdravé věci. A protože máte své děti rádi, nedáte jim v zájmu jejich zdraví to, co by jim radost určitě udělalo. Takže ve školním batohu určitě nebude cola, sušenky, sladkosti, ale ani jim nedáte peníze na nákup ve školním bufetu. A co ještě by děti neměly k svačině dostávat?

Nic
Absolutně nejhorší alternativou je, když dítě nedostane žádnou svačinu. Během noci každé dítě vyhládne a potřebuje nejen na výživné látky bohaté snídaně, ale i svačinu a dostatek tekutin. V opačném případě mu hrozí kolísavá hladina cukru v krvi a nedostatek energie, projevující se nesoustředěností, malátností, bolestmi hlavy a slabším výkonem.

Peníze
Peníze do ruky jsou o nepatrné procento lepší volbou, než předchozí varianta. Je jen hrstka dětí, které si za kapesné koupí opravdu zdravé a nutričně bohaté potraviny typu celozrnný rohlík, plátek nízkotučného sýra, ovoce a nesycená minerálka. Můžete si být jisti, že finanční obnos utratí mnohem raději na sladkosti, případně balíček chipsů, po jehož snědení žízeň uhasí bublinkovou limonádou plnou cukru.

Sladký koláč bez pití
Také nešťastný typ potraviny, ačkoli pro děti jistě lákavý. Koláč (či jiná sladkost) je sice na chvilku zasytí, ale energie jim dlouho nevydrží a co chvíli opět vyhladoví. Nicméně, není koláč jako koláč. Domácí výtvor řekněme s tvarohem a kousky ovoce, je určitě zdravější než čokoládová tyčinka z obchodu. Nevhodné jsou například i croissanty, nejednou až příliš mastné. Dokáží sice nasytit na delší čas, ale vaše ratolest jejich konzumací příjme více energie, než by bylo ke svačině vhodné.

Sladký koláč se sladkým pitím
Zde platí totéž co v předchozím bodě, přičemž sladký nápoj k celkové spokojenosti rozhodně nepřispívá. Hodně cukru, krátká doba zasycení a absence důležitých minerálních látek, vitaminů, vlákniny, kvalitních tuků a bílkovin.

Chléb, máslo a salám
Běžný svačinový modul většiny domácností. Možná vás tak překvapíme, ale i sem patří pomyslný vykřičník. Taková svačinka sice zajistí dostatek energie, ale biologická hodnota jídla pokulhává. Chybí alespoň kousek ovoce a zeleniny, jako zdroje vlákniny i vitaminů. Máslem a trvanlivým salámem váš školák dostává do těla kvantum nevhodného tuku s převahou nepříliš zdraví prospěšných nasycených mastných kyselin.

Která je ta správná?
Na závěr vám přinášíme pár tipů, které souhlasili renomovaní odborníci na výživu. Pestrá, chutná a zdravá svačinka by měla obsahovat obiloviny, zeleninu, ovoce, mléčné výrobky, kousek čokolády a samozřejmě dostatek tekutin. Děti milují sladkosti a pokud jim je budete permanentně zakazovat, cestičku si k nim stejně najdou. Tabulka kvalitní čokolády, celozrnná sušenka nebo ovocný špíz v jogurtu s kvalitní čokoládou, by mohly v nelehkém boji uspět.

Tyto svačiny si vaše děti (jednou) zamilují
Zapojením dětí do jejich přípravy se můžete spolehlivě vyhnout sérii návratů svačinových balíčků, jak jinak, v nepoškozeném stavu. Nemusí jít přece o nic velkého, vsaďte spíše na zajímavost.

Vřele vám doporučujeme následující tipy:
* Mrkvový salát s ořechy.
* U starších školáků určitě zarezonuje zeleninový salát s tuňákem, vajíčkem a sýrem.
* Ovocný salát s vlašskými ořechy.
* Celozrnná bageta se sýrem, plátkem šunky a rajčetem.
* Fit tyčinka bez jogurtové polevy.
* Tvaroh s ovocem.
* Zeleninový špíz (cherry rajčata, mini mozzarella, pesto).
* Tortilla naplněna podle chuti šunkou, tuňákem, případně lososem a libovolným množstvím zeleniny.
* Vhodné jsou i cereálie, které se hodí především jako doplněk salátů.


Mohlo by vás také zajímat