Borůvky chrání nejen před infarktem a rakovinou

Borůvky by měli do svého jídelníčku zařadit všichni, kteří chtějí být svěží, zdraví a pohotoví. Mají vliv nejen na to, že vidíme jako rysi, ale také že nám to myslí, nestárnou nám buňky, klesá hladina špatného cholesterolu a to zdaleka není vše, čím nás tyto malé, modro černé plody dokáží potěšit.



1. Málo kalorií, hodně živin
Patří mezi nejbohatší bobulovité ovoce, co se týče antioxidantů, minerálů, vitamínů. 1 šálek nám například poskytne: 24% vitaminu C, 25% manganu, 36% vitaminu K, 4 g vlákniny a jen 15 g cukru a celkově 84 kalorií.

2. Kralují v obsahu antioxidantů
Antioxidanty nás chrání před poškozováním volnými radikály: nestálé molekuly, které ničí buněčné struktury a přispívají ke stárnutí či k onemocněním, jako je například rakovina. Borůvky obsahují nejvíce antioxidantů z běžně konzumovaného ovoce a zeleniny. Hlavní antioxidanty patří ke skupině polyfenolů a nazývají se flavonoidy. Poškozování DNA je součástí každého dne. Děje se to nespočet ráz během jednoho dne v každé buňce. Toto poškozování je součástí příčin, kvůli kterým stárneme a proč se vyvíjejí některá onemocnění, jako je například rakovina. Jelikož jsou borůvky nabité antioxidanty, zabraňují tomuto poškozování, protože neutralizují některé volné radikály. Podle jedné 4týdenní studie se toto DNA poškozování snížilo o 20%.

3. Chrání cholesterol před oxidováním, ​​snižují krevní tlak, chrání před infarktem
Proces oxidace nepostihuje jen buňky a DNA. Je velmi problematické, pokud je náš LDL cholesterol oxidovaný. Oxidace LDL cholesterolu je klíčová v procesu vzniku kardiovaskulárních onemocnění. Borůvky tomuto ději umí výrazně bránit. Po osmi týdnech podávání 50 g borůvek obézním účastníkům studie se snížila oxidace LDL cholesterolu o 27%. Stejně se po osmi týdnech snížil i krevní tlak o 4-6%. Velká studia v roce 2013 na 93 600 sestrách ukázala, že když jedly hodně antokyaninů: antioxidantů v borůvkách, tak měli až o 32% menší riziko infarktu.

4. Anthokyany v borůvkách mají antidiabetický efekt
Porovnáme-li obsah cukru v jednom šálku, vyrovnají se přibližně malému jablku nebo střednímu pomeranči. Výzkum ukázal, že anthokyaniny v borůvkách mají pozitivní efekt na inzulínovou senzitivitu a glukózový metabolismus. Studie na 32 obézních účastnících s inzulínovou rezistencí ukázala, že smoothie s borůvkami jim výrazně zlepšilo citlivost na inzulín. Zvýšená inzulínová citlivost snižuje riziko vzniku metabolického syndromu a diabetu 2. typu.

5. Borůvky snižují poškození svalstva po extrémně náročném výkonu
Náročná a vyčerpávající fyzická zátěž může vést k zánětům a únavě. Toto se děje kvůli lokálnímu zánětu a oxidačnímu stresu ve svalové tkáni. Borůvky snižují poškození, které se projevuje na molekulární úrovni. Minimalizují zánět. V menší studii na atletkách, měly borůvky výborný efekt na regeneraci po velmi náročném tréninku, ve kterém dostávaly zabrat hlavně nohy.


Mohlo by vás také zajímat