Jak se zbavit kouření a obezity?

Kouření a obezita - ano, tyto dvě věci jsou často propojeny. Proto se jim třeba věnovat. Kouření je něco mezi zlozvykem a závislostí a podobné to je i u některých obézních s jídlem. Nejíst dobroty je pro obézního stejně těžké, jako pro kuřáka nezapálit si. Co v případě, že je obézní i kuřák? Pak je skoro jisté, že pokud přestane kouřit, velmi přibere - pokud si nedá pozor.

V případě, že kuřák přestane kouřit, stanou se zpravidla tři věci, které způsobují obezitu:

1. Energetický výdej organismu bez cigaret poklesne asi o 5 až 10%.
2. Zvýší se pocit hladu, zlepší trávení.
3. Člověk je nervózní, chtěl by kouřit tak první co udělá, rozhodně se zajíst to.
    Sáhne po tyčince, nebo nějaké jiné dobrotě, jen aby byl něčím zaměstnán.

Kouření zrychluje metabolismus

Kouření má kromě jiného za následek i zrychlený metabolismus. To znamená, že kuřák "spálí" denně kolem 800 kJ víc, než kdyby nekouřil. To je jedno menší jídlo. Poté, co přestanete, metabolismus se vám změní a měli byste méně jíst. Jinak přiberete.

Chcete zanechat kouření a nepřibrat?

Připravte se, že musíte dlouhodobě regulovat vaše jedení. V první řadě je třeba řešit závislost na cigaretách. Pokud po jejich vysazení cítíte velmi velkou nervozitu, nebo máte jiné potíže z nekouření (klepání prsty po stole těsně vedle bramborových lupínků a podobné náhody), kupte si přiměřeně silnou nikotinovou náplast, nebo jinou formu nikotinu - lékař vám poradí pro vás nejlepší. Substituce nikotinu významně zmírní abstinenční příznaky. Pokud nebudete nervózně pobíhat "dal bych si něco, protože si nemohu zapálit" máte šanci nepřibrat. Pokuste se nahradit cigarety něčím příjemným, ale ne jídlem. Vynikající je sex. Jděte na procházky, cvičit, do kina, na návštěvy k nekuřákům, dejte si dlouhou koupel ve vaně. (Vyhýbejte se společnosti kuřáků.) Jednoduše dělejte to, nač jste měli vždy chuť, ale neměli jste čas. V takovém případě to berte jako léčbu stanovenou lékařem a vychutnávejte si život. U jídla dávejte pozor. Měli byste organismu dopřát co nejzdravější stravu podobnou, jako doporučujeme při hubnutí. Ale tolik, abyste byli stále příjemně najedení. Pokud chcete mít jistotu, važte si potraviny, alespoň pár dní. Budete mít jasno, jak na tom jste. Sami sebe važte jednou týdně, zda se hmotnost nešplhá nahoru. Pokud ano, okamžitě uberte z jídla denně asi 1000 kJ.

To, že kouření "hlídá" linii tvrdí většinou ti, co kouřit přestali a ztloustli

No a ti, kteří to od nich slyšeli. Pokud má někdo sklon k nadváze, přibere i když bude usilovně kouřit. Kouření samo před obezitou "nechrání". Zeptejte se někoho, kdo poté, co přestal kouřit, přibral. Ti co se ke kouření pak zase vrátí už nezhubnou. Je fakt, že jedním z účinků nikotinu je i velmi mírné snížení chuti k jídlu. Kouření totiž zpomaluje trávení. Potrava je v žaludku déle, proto pocit sytosti.

Zbavte se nejdříve cigaret, až potom nadbytečného tuku

Kouření vážně narušuje metabolismus. Pokud se zbavíte nikotinu, po znormalizování metabolismu se vytvoří lepší předpoklady na hubnutí. (Kuřáci mají porušenou citlivost na inzulín, to souvisí s obezitou.)