Kakao jako antidepresivum a zdroj cenných vitaminů

Kakao zlepšuje náladu. Nevěříte? Uvařte si šálek kvalitního kakaového nápoje a uvidíte! Kromě toho, že působí jako antidepresivum, má vysoký obsah životně důležitých minerálů a obsahuje také cenné antioxidanty a vitaminy. Tak už voní vaší kuchyní?

Není jedno, po jakém kakau sáhnete
Běžně dostupné kakao má často s opravdovým kakaem jen málo společného. Je plné cukru a přidaných látek. Chcete-li z kakaa čerpat maximum benefitů, sáhněte po takovém, které vzniklo lisováním kakaových bobů za studena. U kakaa je tedy důležité nejen zastoupení a kvalita kakaových bobů, ale i způsob zpracování. Úpravou při vysokých teplotách dochází ke ztrátě výživných látek. Pokud se rozhodnete pro hořkou čokoládu, čtěte etiketu a vyberte si takovou, ve které je zastoupení kakaa alespoň 80 procent. 

Co v kakau najdete?
V kvalitním kakau najdete vysoký podíl hořčíku, ale i draslík, vápník, železo, rozpustnou i nerozpustnou vlákninu. Kakao je známé i vysokým obsahem antioxidantů. Z nich jsou pozoruhodné zejména polyfenoly, které podle The American Heart Association zlepšují zejména zdraví srdce. Kakao obsahuje i látky, které zlepšují náladu. Známá je například aminokyselina tryptofan a fenyletylamin, který působí jako mírné antidepresivum. V malém množství jsou zastoupeny i stimulační látky teobromin a kofein. Nechybí ani vitaminy ze skupiny B či vitamin E. V kakaových bobech jsou ve větším množství zastoupeny i tuky, hlavně kyselina palmitová, stearová a olejová.

Kakao a jeho pozitiva
Mnohé vědecké studie potvrdily, že kakao má na lidské tělo a psychiku mnoho pozitivních účinků. Podle odborníků z The University of The West Indies at St.Augustine, Trinidad kakao například podporuje zdraví kardiovaskulárního systému, snižuje hladinu cholesterolu, má antidepresivní a stimulační účinky a zpomaluje stárnutí

Kakao dodává energii. Kdy po něm sáhnout?
Stává se vám občas, že během dne nemáte čas na plnohodnotné jídlo? V tomto případě si můžete dovolit sáhnout po kakau. Kakao je zdrojem energie například v situacích, kdy člověk nemá čas kvalitně se najíst. Pak může tuto potravinu využít jako dostatečný zdroj energie. Je třeba si však uvědomit, že když je dostatečný přísun energie i z jiných zdrojů v průběhu dne, kakao by mělo být přijímáno v optimálních množstvích kvůli udržení stabilního příjmu energie. A ani s jeho pitím to není třeba přehánět.
 


Mohlo by vás také zajímat