Prevence kardiovaskulárních chorob - potraviny, které snižují hladinu LDL cholesterolu

Kardiovaskulární onemocnění, jsou v Čechách již dlouhá desetiletí nejčastější příčinou úmrtí. Vznikají v důsledku působení kombinace více rizikových faktorů, vyvíjejí se zpravidla pomalu a dlouhé roky se neprojeví žádnými subjektivními příznaky, které by jedince varovaly, že má problém tohoto charakteru. Onemocnění pak může vrcholit akutním infarktem myokardu nebo náhlou cévní mozkovou příhodou. Výsledkem jsou trvalé následky nebo smrt. Znamená to, že vysoký krevní tlak ani zvýšenou hladinu cholesterolu v krvi jedinec nerozpozná, zjistit se totiž dají pouze změřením jejich hladin u lékaře. Největší počet rizikových faktorů vzniku onemocnění patří do skupiny, kterou nazýváme společným názvem: životní styl.

Nesprávný životní styl se označuje také za největšího " viníka "při vzniku SCO
Současně změna životního stylu je i nejefektivnější v předcházení nemoci. K hlavním postupům, které nabízí primární prevence, a které jsou klíčové ve všech doporučeních pro všechny populační skupiny, patří zlepšení stravovacích zvyklostí, zvýšení tělesné aktivity, úprava tělesné hmotnosti a nekouření. Nemocnost a úmrtnost na SCO tedy velmi výrazně ovlivňují právě stravovací zvyklosti. Zdravé stravování snižuje riziko SCO několika mechanismy. Postupně dojde ke snížení hmotnosti, sníží se krevní tlak, zlepší se hladiny tukových látek a cukru v krvi apod. Snížení LDL cholesterolu, nazývaného také " špatný " o deset procent může snížit riziko srdečního onemocnění až o 20 procent.

Zvyšování hladiny cholesterolu v krvi negativně ovlivňují zejména tzv. nasycené tuky
Do této skupiny patří hlavně tuky živočišného původu, z rostlinných zejména palmový a kokosový. Ty dokonce obsahují přibližně dvojnásobek nasycených mastných kyselin než vepřové sádlo. Ještě škodlivější působí tzv.  trans - formy mastných kyselin, které vznikají zejména při smažení nebo fritování a při hydrogenaci rostlinných tuků. Jejich hlavními zdroji jsou tuková pečiva, koláče, sušenky, zákusky, instantní výrobky a všechny smažené a fritované pokrmy, zejména jídla tzv. rychlého občerstvení, dokonce i rostlinného původu. Příkladem mohou být bramborové hranolky, smažený květák, žampiony, langoše, koblihy a podobně.

Kromě toho se v potravě vyskytují i látky, které naopak mohou hladinu cholesterolu snižovat
Pozitivní účinky se zaznamenaly u vlákniny, jejímž zdrojem je ovoce, zelenina a některé houby, celozrnné obiloviny a luštěniny. Příznivý vliv na krevní tuky mají i nenasycené mastné kyseliny, nacházející se hlavně v mastných rybách, v rostlinných olejích, kvalitních rostlinných tucích a v ořechách, vitamín C a také rostlinné steroly, které mají podobnou strukturu molekuly jako živočišný cholesterol a v trávicím traktu ho konkurenčně vytlačují a zabraňují tak jeho vstřebávání.