Proč diety nefungují a jak tedy zdravě zhubnout?

Sestavování různých diet a rad jak nepřibrat, se stalo výnosným artiklem. Ne všechny rady ale fungují. Některé jsou úplný nesmysl, jiné mají sice reálný základ, ale ve finále po nich následuje jo-jo efekt. A vysněná váha se ne a ne dostavit. Funguje jen jediné!

Není třeba jíst po 17.00 hodině
Kalorie neznají hodinky. Jediným problémem pozdního jedení je nedostatek možnosti spálit energii, kterou přijmete ve stravě. Není však vůbec důležité, kdy sníte poslední jídlo vašeho dne. Lehké a bílkovinné jídlo na večer zabrání odbourávání svalů během noci. Přirozeně nejhorší je po jídle jít spát. To má nejen neblahé důsledky na postavu, ale i na žaludek, trávení a tvorbu kyseliny.

Jíst často a málo je svatý grál hubnutí
Malé a časté porce by měly nastartovat metabolismus, který začne spalovat rychleji. Samozřejmě, že spalování bazálním metabolismem má vliv na postavu, ale ukazuje se, že často a málo není zrovna dokonalou cestou. Skutečně totiž dokáže metabolismus nastartovat pouze silové cvičení a tvorba svalové hmoty. Kilogram svalů spálí za den v klidu přibližně 14 kalorií, zatímco totéž množství tuku jen tři kalorie. Bez cvičení ani mikro porce příliš s váhou nepohnou. Navíc hladovění vás zbaví i svalové hmoty a to je záruka jojo efektu.

Dělení sacharidů a bílkovin funguje
Prakticky ještě nikdo nezhubnul z oddělování sacharidů a bílkovin. Tělo potřebuje obě složky potravy a není prokázáno, že by tento systém měl na tělo pozitivní efekt. Tělo potřebuje i sacharidy i bílkoviny. Jediné, co je důležité je jejich správný poměr. Sacharidů méně, protože poskytují rychlou energii. Je důležité přijímat potraviny s nízkým glykemickým indexem, ale vůbec už nemusíte jíst maso bez přílohy. Akorát by jí mělo být méně. Přesně tolik, kolik tělo potřebuje a nebude si ukládat do zásoby. Protože zásoba je vždy v chladničce.

Základ je nejíst
Tato teorie vychází z předpokladu, že tělo začíná při nižším příjmu jako výdeji ztrácet tukové zásoby. Samotný základ není špatný, horší je jeho interpretace. Při zkoumání 31 diet s příjmem menším než 1200 kalorií se adepti cítili psychicky špatně a nehubli rovnoměrně z tuků, ale současně i ze svalů. To se později odráží i na zdravotních problémech souvisejících s dobře známou osteoporózou a dalšími neduhy.

Správné hubnutí by mělo znamenat úbytek o 250 kalorií denně méně,
než je potřebné k udržení hmotnosti. Už při takové malé redukci přijdou brzy požadované a ne patologické důsledky diety.


Mohlo by vás také zajímat