Uvolněte se a správně dýchejte, prodloužíte si tím život!

Dýchání je životně důležitá funkce, kterou ale začneme vnímat, až když něco není v pořádku. Ale přitom správným dýcháním si můžeme život zlepšit a dokonce ho i prodloužit. Nevěříte? Zkuste se zamyslet nad tím, jak své dýchání odbýváte!

Povrchní dýchání
Nevíte, kde vám hlava stojí, jste pod tlakem, spěcháte s rychlým splněním pracovních povinností a ani si neuvědomíte, jak strnule sedíte. Ramena máte zvednutá, mračíte se a každý váš dech je povrchní. Tělo ovlivněné stresem, nedýchá dostatečně. Máme pro vás zdravou radu, která by se měla stát vaším každodenním rituálem. Abyste nezapomněli, napište si ji na lísteček a položte na viditelné místo vašeho pracovního stolu, případně si ji můžete nastavit jako připomínku v mobilu. Stačí jednoduché heslo: "Uvolněte se a prodýchejte!"

Jak na to?
Minimálně třikrát denně věnujte vašemu dechu třicet vteřin, což nemůže narušit váš pracovní výkon. Právě naopak! Bude se vám po nich lépe přemýšlet, koncentrovat a neumíte si představit, jakou službu jen pár hlubokými nádechy a výdechy uděláte svému zdraví. Nejdříve spusťte ramena a prokrvte si ruce jejich protřepáním. Odvraťte zrak od monitoru počítače (případně jakékoli práce, kterou vykonáváte) a zaměřte ho do dálky. Nejlépe uděláte, když se postavíte, protáhnete a obrátíte směrem k oknu. Dýchejte nosem a uvolněte obličejové svaly, jako byste chtěli začít šeptat. Uvolněnou mějte i bránici, vnímejte okolí žeber. Položte si ruku na břicho, zhluboka se nadechněte tak, aby se nadzvedlo a postupně dech směřujte k hrudníku, až budete mít pocit, že se dostal do okolí hlavy. Postupně vydechujte směrem dolů, zpět k bránici. Opakujte třikrát. Pro větší uvolnění zavřete oči a představte si před sebou krásnou přírodní scenérii. Druhý nádech a výdech začíná na hrudníku. Položte si na něj ruku a vnímejte, jak se nadzvedává. Tentokrát hluboký nádech směřuje od plic a přechází postupně k bříšku. Výdech zakončete opět na hrudi.

Hluboké dýchání
Na procesu dýchání se podílí celé tělo. Okysličují se i  centra mozku, která ovlivňují naše emoce, smysly a koncentraci. Pokud budete během dne pravidelně praktikovat hluboké dýchání, budete se cítit uvolněnější, lépe zvládnete zátěž, odstraníte ztuhnutí a zmírníte případnou bolest. Takové nepovrchní dýchání pozitivně ovlivňuje i psychiku a povzbuzuje nervovou soustavu. Vzpomeňte si na něj i v období, kdy vás něco rozzlobí nebo budete stát před zdánlivě nezvladatelným problémem. Dechové techniky odstraňují negativní myšlenky a  zlepšují náladu.

Pravá a levá nosní dírka
Jogíni věří, že pokud je aktivnější pravá nosní dírka, člověk prožívá vzrušení a nadšení. Levá nosná dírka je prý aktivní pokud jsme klidní a cítíme bezpečí.


Mohlo by vás také zajímat